Fakta Lynas

Salam....

Sape ea yg aritu rindu nk dengar Langit Pertama membebel?
Huhuhu...
Langit Pertama dah maken hilang dari muka bumi ni... (kot)...

Aku tak update sbb aku dh ajarangngn tenet...
Bila online jer mesti sbb nk buat keje...
Pastu tutp tenet n tdo....

Dulu aku menganggur so sangat la lapang nk jerit kat sini...

Aku tensen pasal Lynas yg sedang dibina kira2 30km dr umah aku..
Ada sorg pakcik ni pulak dia pegawai bahagian radioaktif dan dah masuk kilang Lynas tu..
Dia bgtau aku yg alat yg detect radiasi dia tu takde reading punbila duk dlm kilang Lynas...
Pergh!

Kalo takde radiasi, mesti la tak bahaya...
Apahal yg pembangkang tu duk bising2 nk anti-Lynas...

Bila kau tanya pakcik tu lebih2 sket, pakcik tu cadangkan "Sesiapa yg takot sgt kene radiasi, saya cadangkan duk atas pokok sorang2 kaki jangan jejak tanah.. Baru tak kena radiasi."

SAtu je aku hangen ngn manusia ni...

Bila kita tanya sebab nak ilmu, sebab nak tau, sebab nk dptkan maklumat terperinci; danbila dorang takde apa nk  bg kat kita dorang akan hamburkan kita dengan tempelak...
Cam tempelak yg pakcik tu sebutkan kat atas tu la...

Yep...
Korang leh tgk kat wall aku kalo korang tak caya....

Paktu tu cakap susah nak explen, dan dia nak mai jumpa aku dan bawak kertas kerja yg dia dapat time kursus Lynas aritu...
Aku punya la hepi....

Sampa2 jer, dia bg aku satu handout ttg Lynas...
Tapi.....
Handout tu bukan info ttg Lynas...
Ia adalah info ttg radiasi dan perbandingan antara radiasi oleh kilang Lynas dgn radiasi dari sekeliling...
Semua dalam kertas tu adalah betul; aku tak nafikan....
Tapi banyak sgt rongak la beb...

Lagipun tu semua bukan fakta...
Fakta mesti ada refference dan citation...
Ni macma handout budak2 skolah jer...
TAk detail.. Takde fakta....

Aku pun bersoal jawab ngn pakcik tu...
Tapi akhirnya aku takde apa nak tanya dah...
Sebab pakcik tu tak tau apa2...

Yg dia tekan kan ialah:
1. Kilang Lynas takde radiasi (sbb takde reading bila dia guna censor tu). Tapi kalo kita tido ngn org, kita akan kene radiasi.. Lagi besar saiz org tu, lagi besar radiasi...
2. Kilang Lynas tak sama ngn kilang kat Bukit Merah
3. Lynas tu adalah sgt penting utk menghasilkan komponen lektronik yg kita gunapakai harini dan buka peluang keje pd org ramai.
4. Sisa dari kilang Lynas tu langsung tak bahaya... Rupa dia macma tanah dan bole buang belakang umah jer.. Langsung tak bahaya...
5. Kilang Lynas tu dh diluluskan utk dibina di Australi, tapi kos kat sana tinggi dan kualiti tanah tak sebagus tanah Malaysia
6. Kilang tu pun dh lulus dibina di China tp China tak bg export hasilnya ke luar negara.
7. Dan ada bbrp isu perkauman dan ekonomi menyebabkan knp yg bantah Lynas adalah satu kaum shj...

Ketujuh2 perkara di atas ialah fakta...
Tapi kalo fakta aku perlukan refference dan citation...
Kalo tak aku takleh approve ia sbg fakta.. Betul tak...?

Dalam bersoal jawab ngn pakcik tu, satu je aku dapat simpulkan...
Pakcik tu tak tau detail...
Takde satu pun term nuclear yg dia sebut...
Dan semenye mende yg ringan2 je dia sebut..
Explanation pun cetek2 jer...

So, takde pe nk tanya la kan....

Aku takleh nak salahkan dia jugak...Aku mmg nampak bodo nak wat camne...
Dia pun tak tau aku ni Marine Biologist...
Aku penah buat EIA dan DEIA...
Aku belajar toxicology, process dan parameter...
Aku paham camne dunia ni saling berkiatan antara organbik dan incorganic...

Cuma kalo aku cakap byk, takde sape pun nk dgr jgk...
AKu kan cuma jual nasi lemak pagi2...
Sape nk kesah ttg citation atau reference...

Aku cuba godek2 cari info yg baik2 ttg Lynas, tapi tak jumpa...
Ni la yg terbaik yg pernah aku jumpa...

Cer tgk SINI, SINI dan SINI...

Mmg ni adalah blog pembangkang... Tapi ni la yg paling detail yg aku jumpa...
Kalo korang ada info atau link lain nk share, sila la bagi kat aku yg dahagakan informasi ni...

Thank you so much...

Wassalam...

p/s: Aku akan scan n tnjuk kat korang kertas "fakta" Lynas tu ea...
p/s lagi: Kalo anak aku mutant, aku harap dia jadi wolverine....



2 comments:

  1. Finally..Tq:)

    p/s : Ni mesti sebab wolverine yang paling hensem kan?Ngeee

    ReplyDelete
  2. Alamak, camne leh tau ni.. Kui kui kui (merah muka saya.. X>)

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers