Yang Dulunya Terbengkalai...

Salam...

Arini rasa cam rajin sket nk belek2 folder lama dlm laptop ni. Tetibe terjumpa la folder novel yg aku tulis sejak berzaman2 dlu. Actually rata2nya hanyalah sinopsis dan dialog, sbb aku ni bukan reti sgt wat karangan. Idea mencurah2 tp tak pndai wat ayat...

Takpe la... Kalo ada rezki sempat siapkan, leh la aku antau kt sape2 yg sudi terbitkan, ye tak?
Tak pun aku kongsi ngn adik aku yg la ni dh jadi part-time mangaka baru kat Tension Academy. Tp sbb die msih blaja, so takde la aktif sgt...

Stakat ni aku bru ada 7 citer yg storyboardnyer kukuh (tu tak termasuk Stubborn yg citernyer ntah hape2). Cuma perlukan sket olahan spy jd lbh mantap...

1. Game Over (genre: adventure n fantasi)- patutnyer citer ni share ngn adik aku. Tapi sbb aku ni mmg tak berbakat nk wat "name", adik aku pn dh berputus asa. Aku igt nk smbung blk join venture ni, tp sem ni die ader projek animasi 2D n 3D, so aku takmo kaco la. Tambah plk ngn projek TA n citer Budak Katak yg tgh pulun die duk siapkan, lg la aku takmo kaco... Kene cari mangaka laen la nmpaknyer...

2. Pendosa (genre: dark) - citer ni ader 2 bahagian. Bahagian 1: kemunculan Si Pendosa yg misteri; Bahagian 2: Siapakah Si Pendosa. Idea aku dpt dr manga Jepun yg aku duk baca sejak ak pndai mbaca lagi. Bahagian 1 tu kategori U; tp Bahagian 2 mcm 18PL la kot... Cam leh memesongkan akidah kalo tak diselami dgn tepat isi yg tersirat (almaklumlah, aku ni bukan pndai wat ayat. ADer plk org salah paham ayat2 aku tu...)

3. Legolas dan Badak Air (Genre: Cinta) - Legolas ada minat yg pelik, iaitu jatuh cinta pada badak air. Badak air yg menyedari akan jumlah kromosom mereka yg berbeza, malas nk pedulikan Legolas yg kacak tetapi terencat akal itu. Namun, Legolas tetap tidak berputus asa mencuri hati badak air. Dapatkah mereka bersatu? (Hahaha... Biau betul?)

4. Gundik Emas (Genre: Fantasi semata2) - Aku dpt idea ni ms tgh sedih sbb mengenangkan jodoh aku tak penah smpai2. Tgh2 berendam air mata tu, aku berangan la konon2 aku tgh menari dgn tarian yg lemah gemalai (wlaupn hakikatnya aku tak pndai menari). Dlm angan2 aku tu, kononnya tgh asyik menari tetibe dtg la ahli sihir yg mcm citer Snow White tu marah2 kat aku sbb dier dengki kerana aku ni comel dan pandai menari (hahaha...kononnyer la...). Die pn sumpah aku jd emas... Dan2 tu dtg la ides yg mencurah2 lalu aku pn menaip la sinopsisnyer smpai azan Subuh berkumandang... Sebenarnya citer asalnya sgt la DARK dan jauh terpesong dr tamadun manusia (mcm jahiliah pn ader jugak) tp aku dh putihkannya dan takda kegelapan lg dlm citer ni...

5. Sejarah (genre: fantasi n remaja) - tak tau apa tajuk yg sesuai utk citer ni. Aku tulis citer ni ms nk msuk pertandingan menulis novel anjuran MAIDAM dan something yg ada kene mgena dgn Terengganu. Tp ms aku baca iklan tu, cuma tggal 30 hari je lg utk antau. Tu pn aku amik ms 5 ari utk wat rangka citer (sbb byk syarat utk pertandingan ni, antaranya kene ader kene mengena dgn Terengganu dan Islam. dan ia juga anjuran DBP, bermakna tatabahasa dan gaya bahasa pn takleh cam rojak.) Akhirnya aku cume sempat tulis smpai bab 9 0r 10, dan aku dh exhausted sbb dh lama sgt tak wat karangan, menyebabkan otak aku bekerja terlalu keras utk recall blk ayat2 zaman skolah dlu, selain jadikan novel2 Melayu laen sbg rujukan...

6. Zabith (genre:fantasi semata2) - Ideanya muncul time aku pikir, kalo la ada dimensi laen, ataupn dunia laen yg didiami oleh makhluk yg seakan2 manusia (ataupn manusia) camnelah agaknya rupa tempat tu. Dan kalo la mereka berbeza dgn alam manusia ni, apakah perbezaan tersebut. Tgh2 mereka2 rupa dunia laen tu, tetibe je aku terpikir kalo la manusia kawen ngn manusia di alam laen, agak2 dpt anak tak? Kalo dpt, camne rupa anak mereka?

7. ???? (genre: misteri n pembunuhan) - Tajuknya blom ader lg. Aku dpt idea lps baca manga Monster. Kdg2 0rg yg nmpak tenang, cantik dan bijak, sebenarnya jauh lebih dasyat dari syaitan. Tapi jalan citernye jauh berbeza ngn MOnster, cuma karektor dorg tu yg aku minat nk amik...

Sebenarnye, kenapa aku ceritakan semua ini?
Mgkin sbb aku tetibe je excited nk smbung blk kerja2 yg terbengkalai tu kot...

Wassalam...

3 comments:

  1. addicted dr manga n anime la dia ni ek...walau pape pon. aku sokong je ko nk buat crita22 ni...karang222, jgn x karang22.biar tunggang tebalik, nntleh edit..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..lawak.. sy suka yang no 3 tu:D..

      Delete
  2. You must also make sure that it signifies the bond between thomas sabo bracelet you and your partner, who have come from different ethnicity, discount thomas sabo bracelet background and of course have different personalities and way of thinking. And if you are looking for perfect ring then you must also make sure that the ring which have selected for cheap thomas sabo bracelet your bride must fulfil all her requirements in terms of style, design and metal. thomas sabo bracelet clearance You can find host of choices in wedding rings ranging from traditional to modern designs. You can also engrave some personal messages on your ring as a reminder and expression of your lifetime commitment. But no matter whether you are buying wedding rings that are already available in the market or you are designing your thomas sabo charm bracelet own ring it is good to allow your lady to select the ring for herself. This will help in you in your selection and you will be also satisfied that your lady will love the ring. Your lady will wear thomas sabo bracelets uk the ring everyday for her rest of the life. Hence you must make sure that you are selecting the best ring for her. thomas sabo charms bracelet And today you can find that thomas sabo sale uk there are many online jewellery stores offering wide variety of rings for affordable prices and has made the selection thomas sabo jewellery much easier for you. Celtic jewelry designs have a very thomas sabo silver ancient heritage. The history of Celtic Art is fascinating, rich with myth, folklore and mystery.

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers