Salam...

Ni adalah entry perancangan peribadi aku utk 6 bulan yg akan datang...
Actually, sejak 6 bulan yg lepas aku bersungguh-sungguh memulakan perniagaan dengan boot-strap strategy...
Walaupun ia amat lambat, tapi it is actually the best strategy utk org yg buta berniaga, takd epengalaman dan kurang capital cam aku...
So berbekalkan RM1000, aku pun mula la niaga kecik2; dan sekarang duit aku dah jadi sifar; akibat expenses is higher than sales...
Okay, aku akuinya...

Sekarang aku kene tukar strategy lain, iaitu meminimumkan expenses dan memaksimumkan sales...
Memaksimumkan keuntungan mmg tak sesuai ngn aku, sebab aku ni baek hati... Tak sampai ati nk jual mahal2...

Meminimumkan expenses:
1. Jangan sewa premis - premis sgt mahal kat Kuantan; pastu parking pun cam takde jer..
2. BUat delivery seminggu sekali dan post 3 kali seminggu - jimat minyak

Memaksimumkan sales (Promot):
1. Memunculkan link blog aku kat FB sokmo2... (sampai org menyampah balik2 muka aku jer)
2. Join event utk promot blog aku (bukan yg ni, yg satu lagi tu..)
3. BUat banner besar2 kat depan umah
4. Pasang sticker kete n tampal kat belakang kete aku, adik aku, ayah aku, serta jiran2 sekampung aku.. (mcm la dorg nak)
5. Cari blog hebat2 dan iklankan link aku kat blog dorang...

HAhaha...
Macam ntah hape2 je strategi aku ni...
Bole la utk golongan amatur cam aku ni kan...

So utk 6 bulan selepas ni iaitu bermla Julai ni aku akan:
1. COnvert ruang tamu umah jadi showroom dan workstation
2. BUka akaun baru start July ni
3. Buka akaun semasa under nama company - senang nk dapat pinjaman nanti
4.

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers