Ramadhan VS Merdeka...

Salam..

Arini dah 20 Ramadhn kan... Ke bukan...
Meaning tinggal 10 hari lagi berpuasa, dan malam 10 hari ni la adanya malam Lailatulqadar...
Cam sedih pulak...
Sedar tak sedar tnggal 10 hari je lagi...
Adakah aku gunakan sebaik2nya kesempatan di bulan yg mulia ini untuk mendekatkan diri kepada-Mu...
Walaupun rasa cam dah byk (berbanding bula2 yg laen), tapi masih belum cukup kalo nk dibandingkan dgn apa yg Kau berikan kepadaku...

Macam yg Isa A.S kata, "Umatmu di akhir zaman adalah umat yg malas."
Dan itu terbukti dengan aku...
Aku malas...
Walaupun aku rasa cam dah luangkan byk masa, tapi sebenarnya bukan la byk sgt pun...
Perasan je lebih...
Kalo uk mengaji lama2 aku jadi boring...
Kalo solat lama2 pun aku jadi boring...
Kalo dah kenyang sgt, rasa malas pulak nk berjalan ke surau. Lal cakap, "Taknak la Terawih arini. Esok pi."

Wah!
Tapi kalo time citer Fringe dan CSI, dan NCIS muncul, boleh plk tinggalkan segala2nya demi drama kegemaran tu.
Padahal apakah kebaikan yg aku dapat dari citer tu...
Yup, ilmu pengetahuan byk dlm tu, at least utk aku yg membesar dgn science...
Tapi pas citer tu abes, ape yg aku dpt...
Kalo pi Terawih, dapat exercise, dapat pahala... kan...
Tapi malas...

Syaitan yg kene belenggu gelak je rama2i tgk aku yg bergolek dpn TV, sedangkan orang kampung lain bersujud kpd Allah...

Astraghfirullahalazim... (sori kalo salah eja...)
Kenapa kau malas sgt ni, Langit...
Menitis air mata Rasulullah tgk org macam aku...

Allahualam...

Sebenarnya nak post pasal merdeka esok...
Tapi jari ni gerak sendiri...

Okey, cakap la sket...
Ada satu blog yg marahkan blogger sbb tak letak jalur gemilang dlm blog. Ini menunjukkan kita tak menghargai kemerdekaan yg kita dapat...

Pendapat aku (pendapat aku mmg yg tak macam orang normal)...
Tak kibarkan jalur gemilang, tak bermaksud tak menghargai merdeka...
Dan ada yg mengibarkan jalur gemilang, tapi dia tak tau ape bendenya merdeka tu...

Apa perasaan korang bila nyani Negaraku, seraya bendera Malaysia dinaikkan...
Adakah korang rasa seriau (bulu roma semua meremang..)
Atau korang rasa,"Alamak, boringnya. Cepat la abes.."
Adakah korang nyanyi dgn penuh semangat...
Atau korang gelakkan org yg nyanyi ngn penuh semangat...

Agak2 korang la kan...
Merdeka tu ape...

Wassalam...

P/S: Kenapa aku tak kibarkan jalur gemilang dlm blog aku... Sbb aku tak tergamak turunkannya selepas abes Hari Merdeka...


5 comments:

  1. selamat hari merdeka.... sama2lah kita kekalkan kemerdekaan kita...

    ReplyDelete
  2. salam kemerdekaan...negara dah 53 tahun merdeka..tapi minda rakyatnya yang masih lagi ditakuk lama..bila la minda dia orang ni nak merdeka jugak??

    ReplyDelete
  3. ciklinn : Selamat Hari Merdeka.. Smoga kita sentiasa menjaga maruah negara tecinta...

    Mario : Huhu.. Slagi bergelar manusia, selagi tu tak lari dr buat silap..

    Hamba Merdeka : Haha.. Double perayaaan...

    Belalang: Salam Merdeka. Kan.. Ada yg sambut merdeka dgn acara bukan2 spt merempit dan buat maksiat. Merdeka kah mereka...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers