Pening kepala tengok perangai orang...

Salam,

NI dah masuk bulan ke-2 aku kat Melaka. Dan sepanjang praktikal ni, 1 ari je aku penah cuti. Termasuk esok, kira dua ari la...

Dan perasaan aku bergolakkan... Aku gembira dengan pergaulan di tempat keje. Staff sume baik2 dan layan aku dgn penuh hormat. Cuma aku nyampah kt anak bos tu... Suka menengking, mengherdik para pekeje. Nk minta punch harga barang or packing sayur pn siap marah2 lagi. Aku tertanya2 gak, apa salahnya kalo bagi arahan dengan cara baik? Adakah ini sikap orang yg skolah tak tinggi tapi rasa diri hebat sangat? Ataupun ni adalah masalah keturunan? ( Sebab adik2nya jugak cakap menengking2. Ayah die pulak kalo marah siap ngn kata2 maki, walaupun lepas raya ni nk pi haji dh...)

Yg keraninya (merangkap tunang anak bos) plk pesen talam dua muka. Ngan aku cakap lain, ngn bos cakap lain. Dan sama jenis gak kalo bagi arahan. Siap panggil Hoi, Hoi lagi wlaupn dgn org yg lebih tua. Ke mana hilangnya rasa hormat muda-mudi zaman sekarang? Ataupun mmg org Melaka pesen camni? Tp staff sume ckp elok2 jer...

Dah banyak kali aku rasa nak pindah je tempat lain (ye la kan, nape nk bazirkan duit kerajaan dgn elaun RM800 sebulan semata2 nk praktikal kt mini market yg terang2an hanya berminat nak guna tenaga keje murah), tapi aku kuatkn semangat nk hadapi je semua ni....

Tetibe mlm ni aku rasa sedih, lepas dgr mak suami makcik aku cakap g die dh kene strok 4 tahun dan kalo bleh nk Alah tarik nyawa dia. Aku rasa cam pilu jer... Kanapa lak? Aku teringat kt mak ayah aku...

Sebenarnya aku dah tak nak berjauhan dgn mak ayah aku lagi dah. Kalo bleh aku nk duk KUantan serumah ngan dorang smpai ke akhir hayat. Sebab aku tak larat dh nk berjauhan. Dari dulu asyik kuar umah semata2 nk kejar cita2, last2 tak bawak balik aper gak... La ni aku nk bersenang lenang jer...

Hm... sepanjang aku praktikal runcit ni, aku dapati margin dlm 10-15% je, kecuali kalo naikkan harga. Tp kalo naik harga, orang ramai complaint harga mahal n ak mai lagi. Kalo jual bhn2 masak pn x untung byk2, nk2 gla n beras. Tp kao sabun2 untung byk la... Paling untung jual sayur n ikan. Tp pndai2 la kene pastikan x byk yg rosak, nnti lagi rugi...

So, kalo nk buat runcit kt Sg Soi mmg elok sbb xde supermarket kt situ... Tp kalo kt Tg Api, maybe x brape bgus kot... Actually stakat ni aku cuma diajar buat harga sayur je baru... Harga brg gudang n lain2 masih belum lagi... AKu pn xnk blaja cepat2 nnti bosan plk... kn....?

So camne? Nak stay kt tempat yg memenatkan dgn bos tak berhati perot semata2 utk mendapatkan ilmu? Atau blah je, buka kedai makan yg sifu besarnya adalah ayahku sendiri?

Sila bagi pendapat anda....
MUah!

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers