Bisol...

Aku saket ati kat ibu
Tapi takleh wat ape2..
Sbb kalo aku buat sesuatu, bermakna aku derhaka...

Kadang2 aku terpikir...
Kalo anak ni menyusahkan...
Kenapa tak sembelih je aku time aku lahir...
Takde la ibu cam menyesal je dapat anak yg dah berusaha jadi anak yg baek tapi tak berjaya...

Nak salahkan sifat baran aku (tanda soal)...
Ini aku dapat dari ayah...
Sape suruh kawen ngn ayah (tanda soal)

Nak salahkan sifat lembab aku (tanda soal)...
Ini aku dapat dari ibu...
Mmg aku tak cekap buat kerja...
Abes...

Tiap2 kali buat silap pun, ibu cakap; "Awak tak pandai."
Ibu tau tak kata2 ibu tu satu doa (tanda soal)
Bile aku ckp gini, ibu gelak jer...
Oooo...ibu mmg sengaja doa aku tak pandai...
Bagus la....
Sekarang, aku tak pandai jgn menyesal la...
Lagipun aku ni separuh dari ibu...
Dan separuh yg aku dpt tu semua keburukan ibu...
Separuh lagi pulak keburukan ayah...
Jadi aku adalah gabungan keburukan ibu dan ayah...
Yang baek, mmg takde...
Wlaupun telah aku cuba adakan...

Sebelum roh aku ditiupkan ke janin, aku tak igt pn yg Allah pernah tanya;
"Kau nak siapa menjadi ibu kau (tanda soal)"
Sebab, kalo Dia tanya, aku nak jawab;
"Aku nak dia seorang yg sentiasa senyum, yang mengajarku solat, yg mengajarkanku pekerjaan seorang manusia yg Islam, yg memarahi aku bila aku bebuat yg tidak baek, yg menasihatiku setiap kali aku silap, yg tidak pernah mengucapkan kata2 buruk tentang aku."

Dia pun mungkin tak pernah tanya;
"Kau nak siapa menjadi ayah kau(tanda soal)"
Aku nak jawab;
"Aku nk ayah yg selalu memelukku, yang sopan bila berkata2 kepadaku, yg menegurku tatkala aku berbuat salah, yg memanggilku setiap kali masuk waktu untuk berjemaah, yg merotanku apabila aku ponteng solat."

Tapi...
Allah memberiku yg sebaliknya...
Jadi, aku terima je la...
Wlaupun dlm hatiku terdetik, "Kalo la aku dpt ibu dan ayah yg bersolat, tak perlu la aku blaja solat dr dlm buku "Mari Bersembahyang Wanita" ketika usia aku 18 tahun."

Dan aku tak boleh salahkan ibu dan ayah walaupun aku tak pernah melihat korang solat...

Dan ibu pun jangan salahkan aku; sebab aku ni experimen pertama ibu dan ayah yg gagal, cuma ia berjaya diahirkan je, sbg makhluk yg gagal...
Makhluk gagal yg berhempas pulas untuk berjaya tetapi tetap gagal...
Mintak maaf byk2 kalo ko malu dgn aku, ibu...
Sbb ko tak nampak betapa aku usaha u ntuk tak menunjukkan contoh yg buruk utk adek2...
Dan kalo anak kau yg laen tu tak berguna, ko jangan salahkan aku, ibu...

Sejak skolah rendah smpai skolah menengah aku tak penah berkawan dgn lelaki sbb aku takmo ibu igt result aku merosot gara2 cinta monyet...
Dan resultnyer, 4A UPSR, 4A4B PMR dan 4A 5B SPM utk anak ko yg tak pandai ni...
Sepanjang 3 tahun di U pn aku tak penah bercinta sbb takmo ibu dan ayah ckp, "Hah, result teruk ni sbb bercinta la ni."
Dan akibatnya aku dpt 2nd class honor, utk budak U yg tak pandai ni...

Jadi kalo anak ko yg laen ader msalah cinta dan masalah akademik; ko jgn sesekali tuding jari pada anak pertama ko ni, ibu...
Sbb aku tak penah buat aper yg adek2 aku buat...
Bukan aku contoh yg tak baek tu...

Kalo anak dara (skrg dh janda) ko kuar smpai pkul 3 pg baru balik, n most of the time anak keempat ko tak penah blk umah sbb tdo umah member; ko jgn nk salahkan aku...
Sbb aku tak penah ader kwn pun ajak aku ronda2 ke, jalan2 ke, ntah ape bende lg kt luar tu...

Untuk pengetahuan kau, ibu; aku mmg takde kawan...
Sbb satu2nya kawan aku adalah kau...
Setiap masalah aku curahkan kat ko...
Setiap cerita aku cerita kat ko...
Setiap pendapat aku kongsi ngn ko...

Mmg aku jenis tak berkawan...
Sbb aku tak suka kuar jalan mkn2 ngn kawan, last2 takde pekdah aper pn yg aku dpt...
Baek aku duk umah tgk TV n borak ngn kau, ibu...
Lagi best... Lagi seronok...

Tapi aku tak tau pulak ko tak suka...
Aku tak tau pulak ko bosan tgk muka aku yg hodoh ni hari2...
Aku tak tau pulak ko menyampah dgr suara aku yg jelek ni hari2...
Aku tak tau pulak ko rsa menyemak je tgk anak dara tak laku kau ni duduk dlm rumah ko ngn suami ko tiap2 hari...
Aku mintak maaf byk2...
Aku betul2 tak tau...

Tp dulu time duda tua yg kaya nk kat aku, ayah n ibu mcm tak suka...
Ayah siap cakap, "Awok bukan lawa camSiti Nuhaliza ke, artis laen ke, smpai dier nk kawen ngn awok."
Ayah, utk pengetahuan ko, aku betul2 terluka dgn statement tu, wlaupun hakikatnya ia sangat benar...
Tp ape yg bleh aku buat...
Diam je la...

SEBAB KALO AKU BUAT SESUATU BERMAKNAK AKU DERHAKA DAN TERUS DIAMPAKKAN KE NERAKA...
KOANG FAHAM TAK...
TAKPER....
KORANG HINA LA AKU CUKUP2....
SEBAB KORANG TAKKAN DERHAKA PADA AKU WALAUPUN KORANG TAK DIDIK AKU UTK SOLAT, TAK DIDIK AKU UTK MENGAJI, TAK DIDIK AKU UTK BERSOPAN TAK DIDIK AKU UTK BERGAUL...
TAKPER...
SBB KORANG TAKKAN DERHAKA PADA AKU...

Bulan 5 ni Encik duda kaya tu nk mai pinang aku; dan korang tak tau pn hal ni...
Korg pun tak tau yg aku nk tolak pinanga dier, semata2 sbb aku teringat yg ayah cakap ayah terluka dgn sikap dier yg janji nk dtg pinang aku tahun lepas dan tangguh2 byk2 kali atas urusan keja... Ayah tersinggng dan tak suka dia dah...
Ayah tau tak, aku taknak kau tersinggung lagi, jadi aku dh halau dier spy tak datang dan siap kutuk2 die lg supaya dier bencikan aku n tak hingin kat aku lagi; wlau hakikatnya aku sgt mencintainya, ayah...
Dan aku lebih mencintai ayah dari dier...

Tapi rupanya ayah tak kesah pn....

Hahahahahaha....

Rupenye aku jer yg cintakan ayah sgt2...
Cintakan ibu sgt2...
Korang tak kesah pun...
Byk lagi keje laen nk dibuat dr sebok melayan hasil eksperimen yg gagal ni...

Hahahahahahaha.....


P/S: Aku tau jeritan ini sangat berdosa, tapi aku tak larat dah nk nangis dlm hati tapi lukis senyum pada bibir... Biarlah aku jerit dan menangis sepuas hati... Aku penat menahan hati yg bernanah dan berulat di dalam dada...

Ya Allah, kau berikanlah aku kekuatan jiwa dan kewaasan fikiran supaya aku tidak terlanjur ucapan dan perbuatan yg yang menjadikan aku derhaka... Amin....

8 comments:

  1. salam langit...sori bg pendpat walaupn kita tak kanl mne dan saya masih dalam berlajar...

    banyak2kan berdoa..mungkin dengan ye cabaran ini..langit mendapat sesuatu bermakna..dalam islam juga terdapat ibubapa derhaka kepada anak...ini kerana mereka tidak melaksanakan tanggungjwb sebagai islam serta tidak dapat mendidik anak dengan betul...tp ini tidak bermakna kita juga boleh menderhaka..

    Langit kamu banyak2kan berdoa...kalu terdapat sesuatu yang x pasti...cuba lah bertanya padayang pakar dalam agama...
    semoga hari mendatang membawa sinar sahabatku...

    ReplyDelete
  2. langit...apsal ni... luahan hati sebenar ke?
    banyak2lah berdoa k... ujian takan menimpa kalau kita tak kuat..... hanya orang2 yang kuat je tuhan uji...ok

    ReplyDelete
  3. Kuz n Mario...
    Thanks byk2...

    Aku sngaja nk jerit teruk2 di alam maya ni sbb tak pandai nk kongsi msalah secara lisan...
    TQ sbb sudi baca wlaupn ia mgkin sgt teruk n mengganggu emosi korang...

    Ape pn aku masih waras dan smoga aku terus waras hingga ke akhir hayat...
    Amin...

    Syg korg...
    Meh cium skali...
    MUAH!

    ReplyDelete
  4. tak pe langit..kaluluah itu blh kurangkan beban dalam jiwa..x salah...hehehe...

    kalu kwn hepi kuz pn hepi

    ReplyDelete
  5. I am in your stilletoes, you are in my boots... takpe, kalo aku pun boleh maintain waras dgn mak aku tu maknanya ko pun boleh maintain waras dgn mak ko gak.

    Tapi kalo tak maintain gak jgn lupa calling2 sahabatmu ini dr Tg Rambutan hahaha... juz kidding :P

    ReplyDelete
  6. hurm.. siyes saya sedih bila baca entri ni.. tp ingat la ek, tu semua ujian untuk kita. masing-masing dh ditetapkan macam mana ujian untuk dihadapi.. rasanya entri saya yang baru ni pon ade kaitan kan? :D

    Allah nak tinggikan darjat kita. just ingat tu jer. ;)

    slamat bersabar!

    ReplyDelete
  7. Jo, mmg pyh gak nk maintain waras bile kte kne telan semuanya dlm ati. Tp aku akan trus telan n trus pretend cam org waras. Post ko psl Permaisuri Allisar btul2 bg aku smangat utk jd kuat cam beliau. Biar pn dibuang mcm smpah; tp benih yg baik dicampak ke laut pn akan menjadi pulau...
    TQ so much...

    Yus,jgn sedey2. Biar aku sedey sorg je. Ko b'gmbira la ngn tmpt keje baru 2 n dptkan smangat baru..
    New entry ko telah tarik aku smula kpd-Nya. Dan aku msti p'caya dgn yakin bhwa Dia x penah tinggalkan aku.. Cuma Dia nyorok2 wat x nmpk nk tgk aku kuat ke x kuat...
    Thanx...

    ReplyDelete
  8. salam langit!.. lama x dengar cite ko..

    setiap org ade prob dianya yg tersendiri..

    cume nak nasihat.. tabah la dalam menghadapi kehidupan okay. =D..

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers