Cobaan....

Salam...

Td lepas tutup kedai, aku borak pjg ngn ayah...
Mula2 dier citer psl mmber die (a.k.a rakan kongsi) yg bela lembu tu. Lembu dh beranak pinak n dah jual byk; tp 1 sen pn die blom bg ayah. Ayah cam biase la, tak penah mintak.

Rupa2nya idopnya tgh susah skrg. Sbb byk gaduh2 ngn orang, byk putus sahabat, byk buruk2an isteri knon2 istrinya derhaka la, takmo dgr ckp la... Pendapat ayah, sbbnyer isteri umo 22, umo suaminya dah 40-an. Sbb tu la takde keserasian...

Dan topik ini terus menuju ke masalah yg kuhadapi skrg...

FYI, pakwe aku umonye 46, aku plk 26; dan dier dh janji nk mai bulan lps utk bincang ngn ayah psl nk jadikan aku istrinyer. Tp tetibe pi umrah, so tunda la. Lps blk dr umrah, dia tunda lg, dan lagi, dan lagi tak sudah2 mcm bateri Energizer... Skrg ni dh msuk minggu ke 4 die mungkir janji.. Sebenarnya 2 thn lps dier wat pe'el yg sama gak, dimana dia janji nk mai jumpa ayah tp tunda dan tunda smpai ayah kecik ati. Mybe aku tak perlu citer detail kan...

Pastu borak lbh kurang 2 jam, aku pn habaq kat ayah yg aku dh bgtau dier, kalo dia tak mai ari sabtu (iaitu arini) kira cancel la... Dan dier mmg tak mai dan langsung tak kol or sms aku...

Tetibe ayah mcm excited, seolah2 happy je aku dh cancel ngn dier. Ayah kata, "Kaklong kene pegang pd kata tu. Jgn jadi lembik." Pastu ayah n ibu bertubi2 sruh aku pegang pd kata. Siap bg tips, kalo dier kol jgn angkat. Kalo dier sms biar lama2 bru reply "Sorry, sy dh cancel kan aritu". Pastu tggu berbulan2 reply gak sms yg sama kalo dier sms lg. Ibu n ayah pn siap cabar2 lg, konon kalo aku tak pegang pd kata, dorg takkan respect aku lg...

Ye la... Ye la....
Kalo tak cakap pn, mmg aku pegang pd apa yg aku kata

Sebenarnya dulu aku dh putuskan hubungan ngn dier, tp tetibe lps 2 thn nk sambung blk. Tu yg ibu n ayah tak suka kot. Sbb nk sambung blk ngn pakwe lama yg langsung tak respect org laen...

Tp aku pn ada sejenis penyakit. Aku ni kalo org beria2 sgt sruh aku buat sesuatu dan maen cabar2; aku takkan buat. AKu akan buat perkara sebaliknya supaya tak jadi cam dorang nak. Walaupun aku sebenarnya nakkan perkara yg sama cam dorang nak...

Ibu pun asyik ulang2 cakap aku ni garang sgt smpai sume org takot...
Dah nk wat camner...
Tgk la ngn sape ibu kawen...
Ayah, Atuk, Nek (ibu kpd atok sebelah ayah), dan ayah kpd Nek sumernyer TERLALU GARANG YANG AMAT SANGAT. Mcm aku la. Same jer...

Ibu ckp lg,
"Kalo ngn org laen bukan maen garang lagi Kaklong. Tp kalo ngn Haji ni (iaitu pakweku), terus je cair."
Ibu, tolong la faham perbezaan antara garang dgn keras hati.

Ibu jenis lembut tp keras hati.
Ayah jenis garang tp lembut hati.
Dan yg aku dpt dominan ialah genetik ayah.
Jgn la kecewa ye, ibu...
Mungkin anak2 lelaki ibu yg lemah lembut tutur kata, takot nk bli barang kat kedai runcit, tak reti nk marah2 org dan biarkan diri ditindas (yg ikot genetik ibu) akan dpt menggembirakan ibu
Anak2 perempuan ibu ni mmg sumanya garang, suka mempersoal dan melawan, suka berdikari dan tak takot nk buat ape2 sorang2 (sebijik mcm ayah)...
Sorry, kerana aku bukan anak idamanmu...

Bebalik kpd citer yg asal tadi...
Lps aku ckp cancel ngn dier, ayah nmpak sgt lega dan mukanya berseri2...
Wlaupun sebelom ni ayah cakap, "Ayah terima Kaklong kawen ngn Haji."

Wassalam...


5 comments:

  1. ayah cuma nak yg terbaik untuk anak dia...kalu dah dpt senyumkan ayah tu...perghh...bestkan...

    ReplyDelete
  2. Rio: Mmg best.
    Arini ayah ceria melampau2 siap gelak2 ngn adik2 lg. Dh 2 minggu ayah cam badmood jer... Sronok sgt arini...

    ReplyDelete
  3. ye betul..mak ayah nk yg terbaek utk kiter..klu x keberatan, boleh tinjau2 tag dr katakgomoksulie..hehehe...

    ReplyDelete
  4. ooo... barulah saya tau, langit pertama ni pompuan rupa2nya...

    ada baiknya jadi pompuan yg garang and berani... nak melawan ke, suarakan pendapat ke.. at least tak mudah org nak pijak2 kepala... cayalah

    ReplyDelete
  5. Sulie: Alamak, tag yg menyegankan. Sy akan buat jgk, tp lambat sket ek.. Thanx sbb igt sy...

    Ni-nonsense mom: Haha. Xtau nape org igt sy lelaki. Tp mmg sy garang n kasar.Nk jadi lemah lembut tp tak pndai... T_T

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers