Camne Melayu Nak Maju

Salam...

"Camne Melayu nak maju... Semua Melayu pi bli brg kedai cina. Kedai Melayu ni taknak masuk. Kalo bukan Melayu tolong Melayu, sape lagi.. Camne orang Melayu nak maju kalo Melayu sendiri perangai cenggini..."


Betol, betol, betol!

Kedai Cina bersepah2. Kedai Melayu buka kejap, pas brape bulan tutup. Sebab tak laku. Org tak mai. Org suka pi kedai Cina. Ape yg bestnyer kedai Cina tu. Sume brg pn same jer...

Smlm aku pi sebuah kedai jual brg2 jahit milik org Melayu. Pas dh decide nk bli reben yg mane, aku pn mula tercari2 tukang jualnya. Dan ternampak sorg gadis tinggi dan jelita dgn berpakaian seragam kedai tu tgh berjalan ke arah aku. Aku pn senyum dan apabila dia sudah hampir aku cakap, "Kak, tolong potongkan reben..."

Dia terus berjalan melepasiku dgn meninggikan kepalanya tanpa memandang aku. Aku cepat2 panggil sekali lagi, "Kak2". Die wat tak layan. Die masuk ke dalam bilik dan keluar dgn sebuah buku. Pastu dgn masih meninggikan kepala dan muka berlagak diler, dier berjalan terus je buat2 tak nampak aku..

Tak dengar ke...
Tak mungkin. Aku panggil time bahu dier kat sebelah bahu aku jer. Kedai tu pn ber"ekon", senyap dan TAKDE customer kecuali aku..


Jadi aku pn kuar je la. Pi kedai buruk kat seberang jalan milik Cina tua.

Masuk je...

"Ya, amoi. Mau cari apa brg..." aunty tu trus tanyer sambil senyum.
"Reben ada ka, aunty..." aku tanya.
"Ada, U pilih mana mau," kate aunty tu sambil tunjuk kat area reben...

Tgh aku pilih, aunty tu dan 4 org pekerja (atau anak2 dan adik2 dier kot) sebok layan customer yg penuh dlm kedai. Dan customer tu sumer Melayu dan byk brg dorg nk bli...

So, antara kedai Melayu dan kedai Cina... Aku pilih kedai Cina.
Sbb Cina tak wat muka cam taik dan tak benci tgk customer nk bli byk brg...
Biar apepun bangsa, agama dan warna kulit customernyer...

Kenapa budaya yg baek Melayu takmo ikot...
Kenapa yg jahat dan menjatuhkan identiti Melayu sndri yg menjadi ikutan...

Wassalam...

7 comments:

  1. Pagi tadi pun aku baru je borak psl fenomena yg sama dgn mak aku... ada setgh org melayu kita berniaga mcm taknak berniaga, bila pelanggan dtg buat2 tak nampak pastu berleter sesama sendiri pasal hal-ehwal rumah kat depan customer yg nak membeli. Aku benci budaya begitu.

    Masa kat UK, omputih layan kita mcm kita tuan puteri walaupun bangsa diorg yg penah jajah bangsa kita. Nak air, diorg tolong bukak kan dgn tuangkan kat gelas... nak beli kasut, diorg tolong pasangkan kasut kat kaki pastu masukkan dlm kotak cantik bereben besar huhuhu... nak beli kot diorg pakaikan kat badan kita pastu lipat elok2 dlm soping beg kertas... org kita bukannya pandai lipat baju, lagi dia sumbat2 dlm plastik beg kecik!

    ReplyDelete
  2. errr....tapi klu kedai makan ...g kedai melayu tau...ekeke

    ReplyDelete
  3. ye btol2..kdai melayu sorok gula!!!
    huhu

    ReplyDelete
  4. Jo: Betol kan.. Bukannya kte nk dilayan cam anak raja, cuma nk diberi senyuman je time nk bli brg. Kalo org Cina leh lyn kte leklok, apehal org Melayu yg kaya dgn budi bahasa takleh nk senyum ngn saudara Islam sndri.. Maybe kte patot perkenalkan budaya bg tips cam kat Europe, bru org nk senyum kalo bleh dpt duit...

    Rio: Haha... Kalo mkn takkan kt kedai Cina plk. Wlaupn kebanyakan kedai Melayu takde la sedap sgt pn...

    ReplyDelete
  5. Sokong ! Layanan kadang-kadang entah apa-apa kat kedai melayu .Sombong giler ! Kebanyakan kedai yang aku black list kedai melayu .

    ReplyDelete
  6. Langit... konsep bagi tips tu pun good idea jugak...

    ReplyDelete
  7. setuju... bukan kita tak nak tolong peniaga melayu... malangnya sikap mereka yg sugguh tak terpuji yg buat kita fed up...

    Bukan tu je, ada kedai runcit melayu barangan dah lah tak banyak, berhabuk and yg dah expired pun masih dijual

    Bandingkan dgn kedai cina, jauh lebih baik... layanan pun dgn senyuman dan welcome kita.. setakat seposen dua posen tu siap bagi diskaun lagi... kedai melayu? tak usah ckp lah

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers