Where Do You Spend Your Time...

Salam...

Semalam aku baca paper The Star n terbaca la satu artikel bertajuk "WHERE DO YOU SPEND YOUR TIME (tanda soal)"
Kesahnya aku translatekan ke bahasa ibunda.

Sorg cikgu terjumpa sehelai kertas yg ditulis oleh anak lelakinya. Pas abes baca, cikgu tu terus nangis ngn penuh emosi.

Suaminya yg kacak masuk lalu ternampak kejadian itu, lalu bertanya dgn penuh romantik, "Awat hang nangis ni, Piah..."

Cikgu tu (isterinya) tak dapat menjawab dlm sedu sedan lalu pas kan kertas tu kpd suami tercinta. Suaminya yg igtkan tu kertas esei anak murid isterinya tu terus baca ngn penuh tanda tanya. Esei tu tulis:

"Dear God,

Grant me a favour. Please make me into a television. I want to take place of the TV in my house and I want to have my family around ME. To be taken seriously when I talk.

I want to be the centre of attention and be heard without interruptions and questions. I want to recieve the same speacial care that the TVreceived even when it is not working. I want to have a company of my dad when he arrives home from work, even when he is tired. And I want my mom to want me when she is sad and upset, instead of ignoring me.

I want my brother and sister to fight to be with me. I want the whole family just to spend some time with me. And lastly, I want to make my family all happy and entertain them, just like the TV.

Please grant me this wish to be a TV."

Pas abes baca, suaminya bersuara, "Sian, budak ni. Mak bapak apa la lagu ni!"
"Abang," isterinya tetibe je hangin, "Anak kita yg tulih ni!"

Pas baca ni aku termenung jap. Adakah aku pn rasa camni gak dulu...
Dan adakah adik2 aku rasa camni gak skrg...
Ntah, tak tau...

Yg pasti aku nak jadi seorang ibu dan suri rumah sepenuh masa, supaya dpt slalu bersama ngn anak2. Aku nk uruskan makan minum anak2 dan suami. Nak anta n amik anak2 pi skolah evryday dan temankan dorg wat homework.

Aku nk ada byk masa utk melayani suami dan masak best2 pd ujung minggu sama2 ngn anak pmpn, pastu bawak bekalan tu temankan suami n anak lelaki pi mancing... Sambil mancing, aku nk kaitkan baju panas anak2... (wlaupun Malaysia takde musim sejuk mahupun salji)...

Aku nk jahit baju raya suami n anak2ku dan aku nk buat kebun kecik kat depan umah utk sama2 siram pokok ptg2...

Tp bila aku citer impian ku ini, semua cam cebik jer...
Mana mungkin zaman skrg nk wat semua ni...
Suami istri kene keje utk penuhkan keperluan keluarga...
Anak2 pi tusyen n org gaji yg jaga mereka...
Mak ayah sedia duit jer...

Tp aku nk sgt penuhi impianku yg tak seberapa ni...

Wassalam....

P/S: Sebenarnya aku dh taip pn entry utk award Cik Rerama, tp sbb takleh nk rightclick utk copy backlinknya, ditambah plk dgn tenet slow utk aku copy address from blog dorang, so aku tangguhkan dulu post entry tu ek...

4 comments:

  1. hurmm.. bagus impian tuh.. teruskan impian gitu sebab tempat sorang isteri ialah di sisi suami dan anak2.. cari la suami yg ada impian serupa ye..

    p/s : tak sangka awk pandai menjahit baju ek.. ;)

    ReplyDelete
  2. perghhh....jd tv best gak...hehe

    ReplyDelete
  3. singgah jalan disini.insyaalllah lelangit boleh!

    ReplyDelete
  4. yus: Huhu.. Impian mmg slalu best. Tp ntah la bleh jd ke tidak.. Sy pn doakan awk dpt capai impian awak...
    Huhu... Xreti menjahit tp nk sgt blaja m'jahit. Nmpak cam best jer...

    Rio: Haha...Ape yg bestnyer jd TV. Takleh jalan2, xleh mkn KFC...

    Sulie: Mai la singgah lg... Sulie pn MESTI BOLEH. Chaiyuk!

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers