Malunya jadi Langit...

Salam...

Aku rasa malu sgt dgn diri aku sendiri...
Umo dh 26 tp msih x daftar sbg pengundi...
Time kira undi bukan maen ber'ia2 sgt tgk result terbaru...
Siap b'debar2 mcm tggu nk tggu result semester...

Bile dh pihak "A" menang, suka sgt2...
Bile pihak "B" menang, membebel... Camne pihak ni leh menang, padahal pihak satu lg tu lg kuat kat kawasan tu...

Tak tau malu!
Komplen je byk...
Konon2, tak suke politik sbb politik kotor, tak telus, cakap je pndai tp tak buat ape2...
Sbg rakyat yg berhak utk masukkan satu pilihan, ape aku buat!
Buat bodo jer...
KOnon2 taknak terlibat sbb result tetap sama, TAK PERNAH TELUS..
Mcm2 janji manis ditabur, mcm2 projek nk wat utk rakyat.
Lps menang, senyap sunyi sepi.

Tp bile start baca The Star, baca blog En. Bujang Kacak, baca blog pemimpin dan membangkang; baru aku sedar bahawa aku sgt buta. Dan mementingkan diri sendiri...
Byk term yg aku tak paham dan byk selok belok negara aku langsung tak faham...

Dan aku rasa sgt malu, sbg salah seorang rakyat di bumi Malaysia yg tercinta aku langsung tidak menyumbang ape2 pn...
Aku hanya dgr ayah citer dan baca tulisan yg tidak puas hati dah tulisan berfakta...

Aku langsung tak boleh komen ape2 kerana aku seolah2 seekor alien (adakah "seekor" adalah penjodoh bilangan bagi alien...)

Wlaupn ape yg mampu aku buat hanyalah pangkah satu kertas 5 tahun sekali, tapi itu pn malas...

Kpd En. Bujang Kacak, terima kasih kerana telah buka satu blog yg sgt berinformasi; sekurang2nya membuka pikiran seekor katak di bawah tempurung ini...

Walaupn bukan semua entry encik sy baca, tp link2 yg encik sediakan itu telah membuka saya ke ruang yg baru... Ke ruang yg dh lama wujud tapi tak penah amik tau...


P/S: Aku bukan la sokong pemimpin atau pembangkang. Tp aku sokong org yg buat perkara yg betul, regardless pemimpin ke, pembangkang ke, Muslim ke, Kafir ke; tp selagi ko buat perkara yg betul aku akan terus sokong; asalkan ko tak menganiaya hak org laen...

Wassalam...

Thanks So much...

8 comments:

  1. tula...lps ni g daftar...dan bole mengundi tak lama lagi pastu bole komplen kalu tak puas hati...hehe

    ReplyDelete
  2. Tau takpe...
    Isnin ni nk pi post office, nk daftar. Kalo takleh nk pi Giant, ada buka booth kat c2...

    Rio, blog ko lmbat loading la.. Slalu dpt "page loading too long. Cannot display"...

    Blog org laen okay jer...

    ReplyDelete
  3. ehhh 5 tahun sekali erk ? ingat 4

    ReplyDelete
  4. psl tu la aku selalu marah dgn org mcm nie... aku dr keluarga yg kuat terlibat dlm politik jadi aku sedikit sebyk dpt fhm pengorbanan yg org lain dah lakukan supaya aku dpt sumbangkan bakti kpd generasi selepas aku (skg ko tau nape aku jadi askar dan pensyarah lepas berenti keja lawyer... kalo tak, dah lama aku dok rumah kawen dgn sedara aku pastu jaga anak je).

    walaupun mcm tu aku tetap cuba neutral utk phm apa yg rakyat especially org muda tak puas hati skg nie... tapi yg sedihnya diorg cuma reti komplen & hentam melulu tanpa amik tau apa yg sebenarnya terjadi kat sekeliling melalui sumber yg sebenar.

    Dah la tu, takde nak buat apa2 kecuali kutuk org kat kedai kopi... bila time mengundi tak pegi sebab tak penah mendaftar utk mengundi!

    ReplyDelete
  5. ooo ye ke...nnt aku cek dan buang mn yg ptt...thanks

    ReplyDelete
  6. Touya: 4 thn skali ke. Nmpak sgt aku tak tau. Haha...

    Jo: Tul ckp ko Jo. Kebanyakan masyarakat di Malaysia ni pemikirannya cam aku. Sbb terlalu byk digula2kan smpai dh naek malas nk dgr berita n baca suratkabar. Tp wlaupn tak minat politik, tp aku nk blaja amik tau hal ehwal negara pelan2. Hrp2 ku tak jd salah sorg pengkritik tak berilmu...

    Rio: Aku dh lama tak msuk blog ko sbb tak dpt msuk... Tak tau la blogger laen...

    ReplyDelete
  7. hehe..4thn sekali....aku dh 2 kali kot mengundi dan time mengundi yg 2nd tue aku sempat la tolong2 ckit2 time mengundi tue..tp mmg agak menakutkan jugak pengalaman 2 sbb pihak satu lagi mcm x puas hati dgn kiterorg.korang tolong mengundi mmg satu penghargaan yg besar buat negara sebenarnya.hehehe...

    ReplyDelete
  8. Btul tu Sulie...
    Pkcik2 aku pn slalu tolong time ngundi. Slalu dgr dorg citer org bt mcm2 spy utk dpt undi byk. Slama ni dgr je dorg citer; tp kali ni aku nk take part.

    Br td dftar mengundi kat Giant...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers