Exhausted

Salam....

Aku penat giler...

Kul 7 dh ada kat gerai jual nasi lemak
12pm balik umah, packing n pos brg.
Siapkan order, check email, promoting, packing2 utk pos...
Packing2 utkj display kat kedai.
8mlm pi kedai n wt keje kat sana
11mlm blk umah check email n update apa2 yg patot...

Seriously, ini seme sungguh memenatkan...

Aku amik kedai tu share ngn kwan aku utk start jual secara offline...
Tapi akibatrnya aku yg selalu shot duit...
Sebab kedai tu aku x dapat apa2 profit...
Profit 100% dr online tapi expenses maken byk dgn kos ulang alik, parking n belanja makan..
Selain lokasinya yg tak strategik, aku pun cuma buka kedai tu malam...
Siang kadang2 buka kadang tak sbb org lain yg jaga...

Aku nak try, balik dari jual nasi lemak terus pi kedai tu..
Tapi takleh la...
Kedai tu kan jauh...
Bila balik umah confirm keletihan n terus nak rehat2 dulu, mkn nasi dulu dan lain2 sebagainya...
Pastu packing n pos barang...
Kat bandar ni bole pos brg kul 5, kat sana tak leh..
Paling lewat kul 3 sbb van poslaju mai kul 3...

Tetiba aku rasa sangat exhausted...

Satu lagi hal ialah pasal org yg letak brg time event kat Klang...
Aku offer letak brg saje2 nak memeriahkan booth di samping tolong2 crafter.
Tapi jualan kat sana sangat menghampakan...

Skrg aku plk pening nak menjawab soklan dorang "Kenapa brg saya tak laku?"
Nak aku jawab jujur ke kenapa brg2 tu tak laku?
Aku jawab jujur karang korang terjun sungai pulak....

So aku jawab, "Saya tak pasti la kenapa.." Camtu je la kan...

Walhal jawapan yg sebenar ialah:
1. Tak laku la sebab tak cantik. Jahitan bengkang bengkok, gam senget benget n comot2, kaler tak menawan hati. Kalo aku pun takmo beli brg camtu."
2. Harga brg RM5. Komisen aku 30sen... Baek aku jual brg aku sendiri dapat gak RM3 bole wat balik modal sewa...
3. Harga org lain RM5; harga ko RM8... So pikir sendiri la org prefer nak beli yg mana...

Sebenarnya antara 12 org yg anta tu.. 4 dpdnya tak dapat jual apa2...
Sebab sperti yg aku cakap kat atas la...
Tak menarik perhatian...

Tensen gak aku asyik nak salahkan aku jer...
Padahal ada ke aku minta sewa letak brg..?
Aku bayar sewa pun RM180 utk 2 hari.. Komisen 1 brg 30sen... Abes seme brg pun x lepas sewa gak...

Ingatkan dapat tolong orang, rupanya makin menyusahkan aku pulak dah...
Maybe aku mmg tak patot tolong sape2 pun sejak awal2 lg...

Learned from lesson...

Kedai kecik tu rasa cam nak tolak jer..
Tapi takleh biarkan mmber aku tu terpinga2 kesorangan...
Sian plk dier sbb aku yg sanggup time dia offer dulu...
Jadi tanggung je la akibatnya...

Tapi kan...
Aku rasa sebenarnya aku tak sekun ngn kedai tu sbb berkongsi kot...
Lagipun kan....
Camne nak cakap ek...

Partner aku ni kan..
Aku rasa cam ada satu perasaan yg dalam2 dalam ati yg cam ada sesuatu tak kena ngn dia...
Dia baik, ramah, byk ckap, kuat gelak n suka tolong org.,..
Tapi cam ada sumthing wrong somewhere....

Adik perempuan aku cakap, dia nampak cam nak amik kesempatan...
Mak aku cakap, dia nampak berpuara2...
Aku pulak tak nampak apa yg dorang cakapkan tu...
Tapi aku dapat rasa bahawa, aku takleh share apa2 ngn dia ni sbb dia ni takleh dipercayai....

Tapi kan.. Takde apa2 peristiwa pun yg berlaku yg boleh membuktikan bahawa dia takleh dipercayai..
Jadi aku takmo prejudis atau berburuk sangka...
Tapi kalo bab pura2; aku pun rasa senyumannya tu very fake...
Tapi aku takmo berburuk sangka...

Banyaknyer la TAPI...
Hahahahahahahahaha....

Erm.. aku rasa nak ada kedai sendiri la...
Yg tak share ngn sape2...

Atok penah pesan; kalo nk berniaga kenen elakkan 3 perkara:
1. Perempuan (rasanya tak applied kat aku bab ni)
2. Judi
3. Berkongsi...

Keturunan aku tak sesuai berkongsi sbb kami baik hati... Kami byk mengalah... Kami rela rugi dari bergadoh n menang ngn cara kotor... Kami takkan minta hutang... Kami cepat percayakan org.. Kami mudah ditipu.... Jadi keturunan kami ni mmg tak sesuai berkongsi...

K la...
Dah ngntok dah,,,
Tdo dulu el..

Nite2,,,,,


wassalam.....

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers