T___T

Salam...

Erm...
Kehidupan pun maken kucar kacir..
Terlalu banyak menggunakan masa dan tenaga ke atas kedai yg tidak membawa sebarang profit...
Ya, mungkin profit akan muncul selepas 6 bulan berniaga, tapi aku takde masa 6 bulan...

Bila pikir balik kan, sewa kedai tiap2 bulan tu lebih baik aku gunakan utk restock brg...
Duit minyak kete yg aku gunakan utk ulang alik tu pun lebih baik aku gunakan utk restock brg...
Dan masa yg akui habiskan 20min pegi sana dan 20 minit kembali ke umah lebih baik aku gunakan utk check email...
Dan masa dari kul 8-10.30 malam setiap hari duk kat kedai wat keje2 sket lebih baik aku gunakan utk duk umah packing brg atau siapkan order atau tgk TV citer kegemaran aku...

Mungkin org pikir aku kedekut kan...
Tp ini adalah pendapat aku sbg seorang peniaga...
I'm wasting my time n money for nothing in return...

Ok,
sewa: RM125 shj
minyak kete ulang alik setiap hari : RM30 (seminggu) x 4 minggu = RM120
mkn mlm : RM5 (sehari) x26 hari = RM130

Jumlah = RM375

Okay, sekarang korang dah paham kenapa aku berkira...
RM375 yg aku bole save setiap bulan ni bole digunakan utk beli stok brg.. Betul tak...?

Sebanrnya ini bukan masalah besar sekiranya kedai tu profitable..
Sbg contoh kalo aku dpt RM10 sehari pun; selepas 30 hari aku leh dapat RM300
Dah lepas sewa n duit minyak...
Tul tak...

Tapi profit bulan ni cuma RM30 shj...
bulan lepas RM120...

So camne ek...

Secara logiknya mesti la aku kene bertahan,.,,
Tp i'm getting exhausted...
Disebabkanm kedai fizikal ni aku abeskan byk tenaga utk packing brg2 kecik2 utk display...
Dan abeskan masa kat saya..
Dan mengabaikan checking email, FB dan updating n promoting/....

Dan disebabkan aku share ngn sorang crafter lagi, of course aku mesti menghormati beliau...
Haritu dia ada cakap nk wat kelas nk ajar wat purse...
Aku punsokong la usaha dia n aku sebut, "aku nk ajar wat ape plk ek...?"
Pastu kan... Dari ujung mata aku ni, aku nampak dia mencelang mata tengok aku..
Pergh...

Dalam ati ni tertanya2 jgk...
Kenapa...? AKu takleh ke join dia wat kelas...?
Atau dia kene mengajar sorang2...

Sejak tu aku tak sebut dah hal2 kelas lg...
Takot...

Dan my partner ni kan..,..
Setiap kali berjumpa dia akan menceritakan kisah rakan2 crafternya yg lain...
Iaitu sorang yg jual craft supply; sorang lag pun jual craft supply dan sorang lagi jual craft product (sepecially bantal)...
Org yg pertama tu disifatkan sebagai tamak, nak bolot semenye sorang diri dan takmo share ngn orang lain...
Orang yg kedua ni baik sgt2 dan selalu bg brg kat partner akuni ngn harga borong (tak amik untung pun)
Orang yg ketiga ni ialah jahat kerana suka memburuk2kan crafter lain atau macam melaga2kan crafter la... Camtu la lebih kurang...

Dan partner aku pulak.. Apa yg orang ke3 ckap ttg orang pertama; dia citer kat orang pertama...
Apa orang pertama ckp ttg orang kedua, dia citer kat orang kedua...
Apa yg org citer kat dia, dia citer kat orang lain...
Sehinggakan aku yg tidak kenal mereka bertiga tu pun, diceritakannya jugak kesah2 hitam mereka...
Aku nak klasifikasikan partner aku ni sebagai apa ek...

PAstu aku mula la pikir...
Ntah2 hal aku pun dia citer kat orang...
Dan maybe aku buat sesuatu yg dia tak suka, tapi dia berpura2 suka pastu dia citer kat orang lain...
Aku rasa dia ni menakotkan la...
Hohohohoho....

Dia pun penah cakap bahawa dia tak suka ramai orang kat tempat keje tapi terpaksa berpura2 suka demi kerja...
Aku pun terpikir ntah2 dia tak suka aku tp berpura2 suka jer,,,

Ntah la.,..
Aku nak bersangka baik tp tak sedap hati...
Aku perasan gak...
Tiap kali dia memerlukan aku; dia akan muncul ngn muka ceria dan berbunga2...
Dan aku ni mcm biasa la kan...
Akan berusaha sedaya upaya membantu rakan yg didalam kesusahan...

Contohnya dia muncul urgent nk felt merah saiz besar 2pcs...
Actually, felt besar cuma ada 1 je, dan demi kawan; aku buka semula 3 pek starter pack dan kuarkan kaler merah; dan gantikan ngn kaler lain (of course kene mention kat customer kaler merah dah abes..); dan ami scrap merah nk bg kat dia supaya cukup dia siapkan order orang.. Dan aku drive pi anta umah dia pukul 10 mlm sbb dah urgent sgt nk guna... Dan aku bg harga borong je kat dia....
Dia amik felt tu n cakap "Thanx" dan terus masuk umah."

Tapi time aku memerlukan dia, contoh aku nak felt pink urgent; dia cuma jawab "TAKDE. SORI".
Dan aku tanya, "Orang yg kedua tu ada stok pink tak.." Aku tanya dia sbb aku tak kenal org tu dan aku takde no dia. Jadi aku assume dia akn tanyakan atau bg no org tu kat aku....
Dan partner aku jawab, "TAK TAU LA. ADA KOT. TANYA LA DIA"

Perlu ke aku reply utk minta no phone org tu.,...?
Sedangkan dia snediri tau aku tak kenal pun sape orang tu.. Orang tu kan org ofis dia....
Sbb aku rasa cam ayat dia tu langsung tak menghiraukan kesusahan aku ni...

Last2 aku cakap kat customer yg stok dah abes...

Cuma kalo aku berada kat tempat dia, secara tanpa sedar aku akan terus contact org lain yg aku kenal utk tolong member aku menyelesaikan masalah.. ATau aku terus bg no tepon org yg mungkin ada strok felt tu...
Tak.. tak...
Aku takkan bg no tepon ..
AKu akan contact n deal snediri ngn org tu utk tolong kawan aku yg urgently need me...

Camtu jgk bila dia msg2 tanya aku sesuatu info yg diperlukan...
Selepas aku explen ngn panjang lebar...
Dia terus senyap...
Tak reply....

Bila time aku yg nak info dia jawab, "TAK PASTI LA. CER TANYA ORG LAIN"

SKrg ni aku sendiri pun ala2 hipokritgak ngn dia....
Byk info yg aku keep by myself...
Sbb nnti terlepas cakap dia jaja citer aku pulak...

Dan aku ni kan x suka buka citer ttg diri sendiri kat sape2...
Tak ramai yg tau aku jual on;ine...
Dan rata2 igt perniagaan aku tak laku sbb aku tak nampak cam bz pun...
Ala...
Takkan kita nk citr kat seme orang betapa bz nya hari kita ni.,...
Takkan nak tnjuk kat org yg kita ni penat sgt.,..
Walhal otot2 aku ni saket Tuhan je yg tau...

nnti byk2 sgt citer, bertukar jadi rungutan...
Dan byk sgt rungutan Allah tarik balik rezeki...
Takmo2...
Aku takmo kene tarik...
Biar banyak takpe... hahahahha <--tamak haloba.. :P

Errrmmmm.....

Sebenarnya kan,....
Aku pun rasa kecewa ngn diri sendiri...
Ada waktu bila bz sgt aku terlepas order orang n tak pos brg tu..
kadang2 aku delay pos brg sbb tak sempat sgt//./
Kadang2 akulupa masukkan baki...
Kadang2 aku silap masukkan brg...

Ntah la..
Bila bz sgt mmg seme pun tak dan...

Sbb tu la kalo bole aku nk focus kat online ni mcm dulu...
Maybe aku lebih sesuai duk kat studio ni je berbanding pi sana sini jual brg kat orang...

Cuma aku duk dilema camne nak cakap kat partner aku yg aku takmo dah kedai tu...
Dilema betul beta...

Wassalam....




No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers