Chapter 2 : I juz remembered...

T_T waaaa....... Nk wat pe skrg!!!! Xde org nk tlg....

Suddenly,
"Allahu Akhbar, Allahu Akhbar...................................................................."
Azan
A'ah la,
I always think of my mom
Think of my dad
Think of my frens
Think of my boyf...
But I less think of sum1 dat too close to me
Too close to my heart
Too close to my soul
Who followed me everywhere I go
Who listen to everythin' I said, and not
Who hear me scream deep inside
Who knows everythin' in my mind
Who knows everythin' bout me more than my mom
Who knows all my secret
My sins, my devil inside me,
Everythin'... No exception
He is Allah, the only God.....

Ya lah
Ustaz Si Polan (actually I forgot his name) has told me once (I mean us, all of my classmates)
"Ape sj kebaikan yg berlaku ke atas kita adalah nikmat yang Allah turunkan kepada hamba-Nya,
Kerana rs sayang-Nya, kerana rs cinta-Nya kepada kita...
Jd utk mnunjukkan kesyukuran kita kepada-Nya, maka ucaplah Alhamdulillah...
Dan ape sj keburukan yg berlaku ke atas kite juga merupakan musibah yg diturunkan kepada
hamba-Nya, kerana rs sayang-Nya, kerana rs cinta-Nya jg...."

"Tp klau Allah sayang kite, naper Dia bg musibah? Naper bg kite susah?"
Dat's was my voice... spt biase la aku nyampuk...

Ustaz senyum...(mayb die bengang gak sbb x abis ckap lg, aku dh nympuk..)
"Kerana kamu terlupa pd-Nya...
Bila seseorang itu dilimpahi dgn nikmat, dia terlupa bahwa nikmat ini adalah milik Allah yang
dihadiahkan kepadanya.
Bukan milik mutlak hamba itu.
Apabila terlupa, maka hamba itu akan merasa riak dan bongkak.
Dia merasakan apa yang dikaut itu adalah miliknya dan hasil usahanya sahaja.
Dia terlupa, tanpa izin Allah SWT, seseorg hamba itu x akan berjaya mencapai apa yg diinginkan.
Kerana semua yg berada di muka bumi ini, termasuk harta kita, jasad kita, roh kita, sifat kita,
dan segala-galanya adalah milik Allah SWT yg dipinjamkan kpd kita.
Dan apabila kita mati kelak, segala yg dipnjamkan ini akan diambil kembali. Dan yg tinggal hanya
amalan yg kita lakukan di dlm dunia dgn menggunakan pinjaman-Nya...faham?"

Penerangan 2 tlalu pjg lebar, n seriusly aku x pham (masa 2 la, skg aku dh msuk U dh phm la..)
"Bukn, sy tanye nape Allah turunkan musibah pdhal Dia sayang kita?" Aku wat muka tongong
Ustaz senyum lg (Senyuman yg sukar ditafsir)
"Langit, mak kamu syg kamu ke x?" Dia bertanya
Ape kaitan ngan mak aku plk? "Hmm, die ckap sayang..." ujarku
"Mak kamu pernah pkul kamu x? Atau pernah denda kamu ke?" Tanya ustaz lg
"X penah." Aku jwb
Ustaz terdiam seketika

"Ayah pernah pukul kamu?"
"Penah skali je..." Jawabku lg. Tp masih aku xpaham ape kaitan dgn soalan aku...
"Kenapa ayah kamu pukul sedangkan dia sayang kamu?"
Wah, soalan yg mencabar minda. Tp aku xnak kalah!
"Sbb dia salah faham..
Die igt sy bt jhat, pdhal adik sy! Lps dia tau, dia x mintak maaf pn!"
Ustaz terdiam
Hahaha, yes! (Masa skolah aku nakal sket.... So 4 kids out there, dun try dis at scholl ah!
Or I tell ur mom dat u naughty!... Skrg dh x nakal dah, now dh cool down a little bit)

"Ok, mcm ni. Ayah kamu pukul kamu sbb kamu buat nakal.
Sbb kamu xnak ikut ckp. Sbb x bt ape dia sruh...
Jd dia marah dan pukul kamu spy kamu x jahat lg...
Allah juga menurunkan musibah kpd hamba yang leka spy kita sentiasa igt bahawa Allah
sentiasa memerhatikan kita.
Allah tahu apa saja yg kita lakukan, apa sahaja kejahatan dlm diri kita, termasuk la niat
jahat dan kata hati kita...
Jadi apabila Allah menurunkan musibah, maka kita akan kembali mengadu kepada-Nya
Baru la nk doa, nk solat,nk mintak tlg...
Tp bila kita gembira,kita gelak-gelak,pergi parti,dan ada yg buat maksiat utk meraikan kejayaan.
Berapa orang yg buat kenduri doa selamat, yg berdoa mengucapkan kesyukuran?
Berapa org yg mengucapkan Alhamdulilah setiap kali mengecapi kejayaan?"
Sekali lg penerangan yg pjg lebar...
But now I totally understand...

I agreed...
I'll only think of Allah while I'm in sadness
Well, I mean of course la solat 5 waktu, puasa suma 2 aku buat....
But wat for?
For wat?
Everytime niat "Sahaja aku bewuduk, tunaikan solat, puasa....... KERANA ALLAH TAALA"
Tp 2 niat dlm ati ke, niat yg ustazah ajar?
Itu niat yg sebenar2nya dr ati kita yg tulus ikhlas ke,niat yg PAFA tulis n kite hafal sampai skrg?
Ntah, confuse la...
Msti la ckap yg itu adalah niat yg dtg dr ati ( if ckap sj2 hafal nnti Tuhan marah plak...)
Tp Tuhan tau kn.....
Mana bleh tpu Dia, nk tpu pn xdpt...
Terernye Dia....

Suddenly I remember a song from Raihan
Meh aku nyanyi sket, ehem ehem..
Testin' testin'... (Ari 2 Shonan jahat sebut mende ln... Nakal ek ko!)
"Sebenarnya hati ini cinta kepada-Mu
Sebenarnya diri ini rindu kepada-Mu
Tapi aku tidak mengerti mengapa cinta masih tak hadir
Tapi aku tidak mengerti mengapa rindu belum berbunga

Sesungguhnya walau kukutip semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram dengan air hujan dari tujuh langit-Mu
Namun cinta takkan hadir, namun rindu tak akan berbunga
Jika tidak mengharap rahmatmu, jika tidak menagih simpati
Pada-Mu ya Allah....

Kucuba menghulurkan sebuah hadiah kepada-Mu
Tapi mungkin kerana isi-Nya tidak sempurna tiada seri
Kucuba menyiramnya agar tumbuh dan berbunga
Tapi mungkin kerana airnya tidak sesegar telaga kauthar..."

Betul tu...
I've tried a lot to give my luv to Him
To give my pride to Him
To give my soul to Him
To give myself to Him
But I can't...
Why?.....

Dat is the only 1 He want from me
To luv Him...
He gave me everythin
And He only asking for luv...
But I can't do it...
Why?....
It's not bcos I dun wan 2, it's bcos I can't...

Ok, skrg aku dh melalut ke mana dah?
Jap aku nk scroll kt atas
Dah lupa dh kt ne td...

Ok,
I agreed...
I'll only think of Allah while I'm in sadness
Wen everythin' I'm doing is not rite
Wen it's not b juz like wat I wan it 2 b
Then I said
"Ya Allah, Ya Tuhanku... Kenapa kau buat aku mcm ni?
Kenapa kau seksa aku mcm ni?
Kenapa aku sorg je yg ada prob mcm ni?
Apa aku buat salah Ya Allah Ya Tuhan ku?".
I cry to sleep, every nite....
Ya, evry nite...
Tgk muka aku x caya kn aku nangis?
Mak aku pn x cayer...

Almost every nite I askin' da same questions
"Wat am I doing wrong?
Do You hate me?
Wat r u tryin' to tell me God?"
Crying, crying, crying n keep askin' dat questions......untill I zzzzzzzz.....

"Search it 4 urself la!!!"
Shock!
Wat da hell?... Who said dat?

1 comment:

  1. Mak aihhh...
    Pjgnye chapter 2 ni aku tulih...
    Nk kerat pn xtau ktner dh...
    Biar je la...

    Actually aku tulis ni ms tgh final year, tgh tensen psl final yr peoject aku tu...

    Hm.. bahasa pn tunggang langgang...
    Biar je la...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers