Love is Everything,,,

Salam,

Aku terasa bila ada org bgtau yg blog aku terlalu peribadi.. Tp xper la, bukan ader org baca pn blog aku ni kan... Hohoho...

Actually aku dah start buka kedai blk dan dh kurang masa nk menaip utk updatekan blog wlaupun ada byk sgt idea yg bermain dl kotak pikiranku...

Dlm 2 ari lepas aku bg statement yg biasa jer, tp nmpaknya ramai sgt org marah. Statement itu ialah, "Love is Everything".
Ada yg gelakkan aku ckp kalau dlm idup aku ada cinta je xde duit bleh idup ke? Dan ader jgk yg kata aku ni makan pasir sbb duit x penting.
Tak sangka smpai gitu skali dorg marah n aku sndri x tau knp la marah sgt... Huhu...

Baru aku tau. Bila sebut "LOVE" semua org maksudkan cinta, pakwe, suami, isteri, awek. Kenapa tak definasikan "LOVE" itu sbg SAYANG?
Kenapa tak pikir sayang pd ibu dan ayah, syg pd keluarga, syg pd kerja, syg pd diri sndri...
Kenapa org mcm anggap "LOVE" bukan apa2 pun?

Actually, dulu aku pn pikir "Money is Everything". Tp lepas perkara2 tak baik melanda, aku dapati "Money is the Fake Happiness". And most people who we thought have money, actually they dun. And people who we thought have no money, actually they earned more. Jadi, apa sumer ni?

Love is everything...
Seorang ayah sanggup keja siang mlm cari duit, utk apa?
Seorang pemabuk sanggup tinggalkan arak utk awek yg die bru jumpe, utk ape?
Seorang pemalas tetibe jd rajin lps kawin, utk ape?
Seorg ibu yg penah diterajang oleh anak trus je maafkan anak tu sblm mati, utk ape?
Anak pmpn yg mengandungkan anak luar nikah dan ayahnya masih trima dan jaga cucu tu, utk apa?
Anak cacat yg bru lahir, knp x bg mati jer? Besar nnti bukan leh survive pun. Tp ibu n ayahnya masih jg cam menatang minyak yg penuh, kenapa?

Kenapa tak buang je anak yg rosak, yang menyusahkan, yg tak berguna satu sen tu jauh2?
Kenapa masih bg apa saja yg istri nk sedangkan rupa istri pun dh mcm badak air?
Kenapa masih jaga n bg duit kt anak yg x keje tp asyk minta duit n curi2 duit lg?
Kenapa?

Apa lg kalo bukan kerana sayang?
Bukankah manusia sanggup berubah, sanggup memerah keringat, sanggup berkorban harta dan nyawa, utk seseorang yg dia sayang?
Sanggup memperbaiki diri, sanggup mencari wang siang dan malam semata2 utk org yg dia sayang?

Jadi kenapa bila aku sebut sayang adalah segala2nya, semua org pn seolah2 histeria dan marah macam la aku sedang bg ajaran sesat? Sesatkah aku? Atau dunia yg sebenarnya sesat?

Now, everything is money value...
Org dh tak kesah dosa pahala, baik buruk, tipu ke tak tipu ke, reputasi x reputasi, yg penting duit masyuk. Huhu... Kalo aku tak stuju confirm org cakap aku kolot...

Bg aku yg kolot ni, aku lebih pentingkan "sentimental value". Nilai kekeluargaan, kasih sayang, cinta dan rasa hormat menghormati sesama insan. Duit tolak tepi. Kalo jujur, baik dan hormat pd aku, x kesah la pasal duit tu, berapa pun aku leh bg. Yg penting jgn pikir duit dulu, tp pikir hubungan persahabatan antara kita....

Mungkin aku tak akan kaya sbb pikir mcm ni... Tp aku tak perlu kaya dgn wang. Kaya dgn akhlak mungkin x juga sbb perangai cam laki, rupa pun cam laki...
Aku nk kaya dgn ilmu... Mungkin ia takkan bawa aku ke mana2 di mata masyarakat... Tp aku harap ia akan bawa aku ke jalan yg menuju ke syurga di akhirat kelak...

Amin...

P/S: Ni video utk korang...

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers