Tabah la Anis...

Salam...
Tadi tgh pulun packing order, tetiba Angah panggil dan tunjukkan something kat FB Anis (adik bongsu yg darjah dua). Ruang dia chat ngn member skolah suatu hari tu, belom terpadam lagi..

Nur Faaliha : hi
Saya           :  hi :(
:(Nur Faaliha : kenape?
Saya           : huuu
Nur Faaliha : kenape?
Saya           : huuuuu. xde pe2. ::(
Nur Faaliha : ohh
Saya           : :(:(. anis x ska la kak.....
Nur Faaliha : x suke ape? x suke kakak ke?
Saya           : org ckp anis miskin. huuuu........:(.
Nur Faaliha : sape ckp?
Saya           : liyana
Nur Faaliha : ni nk kene ni? drjh?
Saya           : thun2
Nur Faaliha : kels same ke?
Saya           : xyah lah buat dia. nanti dia masuk neraka kan
Nur Faaliha : mane leh kene jugk x kesh
Saya           :  ye kelas sama
Nur Faaliha : a'ah. die ade fb x?
Saya           : xde
Nur Faaliha : die tu kaye sgt ke?
Saya           : anis ckp, betul ke awk ckap saya miskin....dia cakap mane de. dia tipu jugak kan'
Nur Faaliha : tapi betul ke die ckp anis miskin?
Saya           : dia lagi banya dose kan. ye.. anis ni org biasa je...
Nur Faaliha : a'ah x miskin pun.. xpe jgn ckp ape2 nnti die dose
Saya           : emm. anis percaya kan akak... :)

Pergh....
Tetiba semua kenangan lama time aku skolah kat sana dulu kembali satu persatu...
Time kawan baik aku ejek muka aku buruk...
Time classmate aku tak ngaku aku ni kawan dia (padahal dia pernah pinjam duit nk beli air)
Time kawan baik aku tak bagi aku rehat sama sbb kawan barunya takmo berkawan ngn aku.
Dan laen2 yg aku takmo ingat dah....
Miskin sangat ke adik aku ni....
Tak, kitorang kategori biasa2 jer...
Kitorang duk umah papan peninggalan nenek ayah dan umah tu masih kukuh dan normal...
Kitorang ada 3 kereta, Saga lama, Viva dan MyVi (buatan Malaysia je yg mampu)...
Kitorang jarang makan kat luar sebab ayah tukang masak dan tak suka makan Ajinomoto dan belacan...
Kitorang jarang shopping dan beli baju baru (kecuali Angah) sebab ibu dan ayah tak penah shopping kecuali utk raya dan umah terbuka...

Dan Sekolah Rendah Kebangsaan Assunta Convent terletak di Jalan Tok Sera...
Tok Sera terletak dekat dengan Telok Chempedak dan Istana Sultan Pahang...
Tok Sera adalah kawasan tanah persendirian yg rata2nya tanah sgt mahal... Hanya orang yg benar2 kaya cam menteri dan Datuk Paduka dan seangkatan dengannya je mampu beli....
Rumah di Tok Sera sangat2 besar. Semua banglo dan takde yg takde tingkat...

Sbb reputasi sekolah tu sangat unggul. Kalo ko tak dapat straight A's, semua orang akan pandang ko cam ko ni alien...
Cikgu2 semua best, dan penyayang dan takde sorang pun murid yg akan tercicir...
Walaupun ada sorang dua cikgu yg pilih bulu (dan mereka sangat jahat macam Medusa), tapi kebanyakan cikgu sangat okay...
Pendek kata takde sekolah laen yg lagi best dari sekolah ni...

Tapi, mrid2 skolah tu...
Kebanyakannya anak orang kaya...
Dan anak2 yatim (Rumah ANak Yatin Tengku Ampuan Fatimah kat area situ gak...)
Paling sikit orang cam aku ni la... Tak kaya, tak miskin. Normal jer...
Ada segelintir anak orang kaya yg terlalu suka beli kawan dengan duit..
Pastu sruh buat apa yg dia suruh... 
Nak duit punya pasal, pengikot2 ni turut je perintah... Sanggup ejek kawan baek sendiri semata2 nak jadi geng anak orang kaya...
Wah, kecik2 dah maen politik... Dasyat...

Anis,
Kaklong faham apa yg Anis rasa...
Kaklong pun penah rasa, dan pendam semua tu macam Anis gak...
Sbb tu la Kaklong tak suka berkawan...
Dah banyak kali kena tikam belakang, makin tak percaya pada merka yg mengaku sahabat dgn mata2 yg bercahaya palsu...
Patut la Anis suka judge orang kaya dan orang miskin...
Rupanya persekitaran macam ni la yg Anis lalui...

But, dun worry...
Perit yg ANis rasa hari ni akan jadi ilmu di kemudian hari untuk ANis menilai manusia...
Nanti Anis tau la mana satu senyuman ikhlas, dan mana satu yg palsu...
Mana satu janji yg ikhlas, dan mana janji yg palsu...

Apepun....
Anis pasti akan hadapinya dgn lebih rasional berbanding Kaklong...
Sbb Anis takde sifat Amarah cam Kaklong...
Kaklong bersyukur sbb takde sorang pun adik2 Kaklong ada Amarah ni...
Mungkin ni hikmahnya Allah jadikan Kaklong perempuan, walhal rupa dan sifat Kaklong lebih mirip lelaki...
Takpe, kalo Kaklong dapat semua yg buruk2 pun takpe...
Yg penting semua adik2 Kaklong dapat kelebihan dari apa2 segi pun untuk lalui idop yg mmg ketara sangat TAK BEST....

Chaiyuk!

Wassalam...
:)

6 comments:

  1. Apa gunanya kalau diri dah kaya tapi hati kayap...

    Takpe, bukan semua anak org kaya sombang dan jahat... ada yg baik jugak dan suka berkawan dgn semua org tak kira sape dan apa background dia...

    Takpe, suatu hari nanti Anis akan jumpa dgn kawan baik yg akan memandangnya dgn rasa hormat dan tak kira apa status dirinya.

    ReplyDelete
  2. ye betul tu...anis akan membesar untuk menjadi lbh kuat...
    errr...aku pun cam ko jgk...tak kaya...bese2 je...

    ReplyDelete
  3. Jo: Betul tu Jo. Ada mmber aku tu lps 3 tahun kawan ngn dia baru tau rupanya anak Dato'. Dia pun biasa2 je, makan roti kat tepi longkang dan pencil box dia pun bekas set geometri yg dh karat (sepanjang 3 tahun kenal dia, pencil box tu la yg dia guna). AKu respect dan most of her friends pn perangai cam dia juga...
    Jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga...


    Rio: Thanx Rio. Definasi kaya pun variasi. Harta milik kita cuma amalan, sedekah jariah dan anak yg soleh, betul tak...

    ReplyDelete
  4. xpe langit...kau ada benda yang orang lain xde....kau ada semangat...semangat tu lah yang bwk kau berjuang sampai hari ini....

    aku pun penah jgk kena kutuk kena sindir dan macam-macam lagi tapi untungnya aku sebab ramai orang-orang yang macam aku maksudnya kami semua hampir setaraf walaupun aku x kaya dan x la terlalu miskin..dan untungnya aku sebab aku adalah anggota kadet dan platon aku kami dah macam adik beradik dalam kadet...

    aku cuma x berapa paham sifat manusia ni nak bermegah-megah dengan harta pinjaman dari Allah dan kecantikkan dan kepandaian yang datangnya dari Allah.

    p/s:langit..thnx...

    ReplyDelete
  5. Black_Mel : Sama la kita ni, kan.

    Semangat aku pun bukannya kuat mana pun. Selalu gak down n marahkan dunia dgn ketidakadilan yg aku dapat (yg aku fikir aku dapat).

    Tapi bila pikir2 balik, dunia ni cuma satu ilusi. Dunia yg sebenarnya ialah slps kita pulang (a.k.a mati)

    u r welkam...
    Aik, apesal thanx kat aku plk...

    ReplyDelete
  6. betol2...harta itu cuma pinjaman di dunia saja... yg penting iman...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers