Hukuman yg Ngeri...

Salam...

Adoi...
Aku ngeri la tgk video2 yg teruk2 berleluasa kat mana pun...
Mcm video pijak anak kucing sampai mati, video perempuan direjam sampai mati, video org terjun pastu pecah muka. Dan terbaru td gambar2 tangan budak kena gilis sbb mencuri...

Sebenarnya aku tak tgk pun video dan gambar yg aku sebutkan tadi...
Biasanya adik2 aku citer atau aku tgk sket je tak dan nengok part ngeri...
Sbb tak boleh la...
Ngeri la...
Adoi, tak leh.. Nka muntah...
Dan teringat2 setiap masa...

BUkan tu yg aku nk cakap sebenarnya...

Sebanarnya nk cakap tentang Hukum Hudud...
Mencuri hukumnya mesti potong sebelah tangan...
Kalo mencuri lagi, kene potong pula sebelah kaki...
Huih! Kejamnya...
Kalo curi roti pun  kene potong tangan...

Tak!

Sebelum hukuman potong tangan dijatuhkan kpd pencuri, kene wat penilaian dulu terhadap 2 perkara...
1. Orang yang mencuri
2. Barang yg dicuri

Orang yg dicuri:
- Kenapa dia mencuri - sbb lapar - tak kena potong tangan
                                  - sbb nak kaya juga - akan dipertimbangkan potong tangan
                                  - sbb nak memiskinkan orang yg dicuri - akan dipetimbangkan porong tangan

Barang yg dicuri:
- NIlai barang - sekeping roti, semangkuk nasi, sebungkus air, buah mangga atas pokok jiran - tak kena potong tangan sebab dia nak makan je kan...
                      - RM4 juta - akan dipertimbangkan potong tangan

- Tempat barang yg dicuri - dalam peti besi bank - akan dipertimbangkan potong tangan
                                        - dalam beg kat bus stop ada duit 4 juta - tak kena potong tangan (dh sape suruh cuai)...

Sebenarnya byk lagi pertimbangan yg perlu dibuat utk orang yg mencuri sebelum hukuman potong tangan dikenakan...
Yg aku senaraikan ni adalah antara yg ustaz aku citer time skolah dulu...

Cuma aku rasa jengkel sgt bila org cakap Islam ni kejam sbb kalo mencuri je kene potong tangan, berzina je kene rejam sampai mati dll... Padahal bukan macam tu...

Berzina pun orang yg dah kawen je yg kena rejam. YG belom kawen sebat 100 kali. Dan seblom hukum tu kene didatangkan dengan 4 orang saksi lelaki yg jujur dan mereka nampak kemaluan lelaki dimasukkan ke dalam kemaluan wanita tesebut. Kalo ditangkap berdua2an di bilik hotel tapi tak nampak kemaluan masing, tak boleh kena rejam...

Sabar je la...
Islam tu bukan agama yg zalim...
Kita la yg zalim kerana membuat spekulasi berkenaan...

Allahualam...

P/S: Kalo kene hukum kat dunia, kat akhirat dah tak kena dah. Seksaan api neraka tu jauh lebih pedih dari kita dibakar hidup2.. Ingatlah, sakit itu penghapus dosa...

4 comments:

  1. betul tu tp skrg ni org2 politik tertentu menakut2kn org bukn islam dn org islam yg taknk beljr...tu yg pelik tu...

    ReplyDelete
  2. Kan...

    Sbb ahli politik la, dulu aku takot sgt ngn hukum hudud, lepas ustaz cerita hal sebenar baru faham...

    Tu yg non-Muslim anggap Islam ni amat zalim. Padahal hukuman tu utk elakkan maksiat dan jenayah yg berleluasa cam skrg ni...

    ReplyDelete
  3. pernah tgk perkara2 dahsyat kat crime scene. paling sedih ada satu kes nie sorg ayah cina bunuh anak2 dia pastu bunuh diri sendiri utk elak drpd ah long. aku tak sedih ayah dia mati... aku sedih anak2 dia terpaksa menanggung dosa ayah dia je. aku ada tulis satu sajak psl benda camni. nanti aku siarkan.

    pastu ada sorg nie pulak pegi kerat tangan baby 5 bulan sebab dendam dgn mak bapak babyt tu... sian baby tu dah mati.

    ada byk lagi la yg aku dah tgk dekat2 masa keja dulu... masa mula2 aku takde rasa apa-apa... sebab nampak org dewasa yg mati je. tapi bila kanak2 kena aku rasa sedih.

    ReplyDelete
  4. Aduih..
    Kerat tangan baby...

    Awat dorang tergamak wat lagu tu...
    Gila betul la manusia ni...
    Dah takde pertimbangan...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers