Tak JUmpa Tajuk yg Sesuai...

Salam...

Kadang2 susah nak citer pendapat kita tentang sesuatu hal apabila ada orang yg cepat je salah faham...
Pastu terus membuat kesimpulan yg kte ni jenis yg tak elok akidah dan dah terpesong dari landasan yang sepatutnya. Pastu suruh kita kembali ke pangkal jalan....

Aku selalu tak faham dgn org yg cakap panjang2, pusing2, ayat power2 mcm hebat sgt... last2 sebenarnya takde isi pun... dan mesej yg nak dismpaikan tak smpai pun....

Nak2 bila cakap tentang isu Ketuhanan...
Skop Ketuhanan adalah sangat dalam , dan jalan untuk kita memahaminya sangat luas...

Ia macam sebatang pokok...
Camne kita nk describe pokok...
Ada org describ start dari akar ke batangnya, ke dahan, ke ranting ke daun...
LAst2 baru nampak camne rupa pokok...
Ada yg describe start dari daun, pastu ke ranting dan seterusnya...
Ada yg start dari batang pokok ke akar pastu skip terus ke daun...
Walau dari mana pun kita describe, hakikatnya ia tetap sebatang pokok...

Camtu juga bila kita nk describe tentang Allah...
Nak start dari mana ek...
Ada yg start dari Alif Lam Lam Ha...
ADa yg start dari rukun solat...
Ada yg start dari Allah, Adam dan Muhammad...
Walau dari mana pun kita start, hakikatnya ia tetap tentang Allah....

Kalo pokok, senang je nk describe...
"Tu ha, POKOK"..... dah terus faham...
Kalo nk describe Allah, camne nk tnjuk kan...
Ia sgt misteri dan tak boleh nk buktikan Allah itu ada...
Mcm saintis yg tak percayakan Tuhan, kerana takde bukti yg Tuhan itu ada...
Tetapi dah terbukti ada sistem yg mengawal semua yg berlaku dlm dunia ni...

Allah nampak apa yg kita buat....
Camne nk buktikan....
Allah dengar apa yg kita cakap...
Camne nk buktikan...

Kenapa Allah jadikan Adam... tak cukupkah para malaikat yg sentiasa patuh dan sujud kpd Allah...
Kenapa pula para malaikat bersujud kepada Adam pada waktu itu...
Sedangkan hanya Allah tempt kita bersujud...

Kerana Adam hanyalah satu objek...
Objek yg mebuktikan Allah itu wujud...
Dan Adam juga disempurnakan dgn semua sifat2 Allah...
Jadi apa bukti Allah itu ada; buktinya Adam itu ada...
Apa bukti Allah mendengar, buktinya Adam mendengar...
Apa buktinya Allah mengetahui; buktinya Adam mengetahui apa yg para malaikat tidak ketahui....

Sebab itulah ia dinamakan Ilmu Mengenal Diri...
Camne nk kenal Allah...
Caranya Kenal la DIri Sendiri dulu...
Segala sifat2-Nya telah disempurnakan dalam manusia...
Hanya kaji dan jaga setiap pinjamannya ini...

Kalo la pokok tu takde sape pernah nampak...
Agak2, kalo kita baru tamat bab akar dan ranting; dapat ke kita citer kat org camne rupa pokok...
Atau kita hanya tau rupa daun, boleh ke kita describe rupa pokok...

Kenapa mereka yg ada ilmu mengenal diri takmo citer byk2 kat kita...
Kerana ia terlalu susah nk faham...
Cakap byk2 nnti salah faham pula...
Dan apa yg dia faham tu, tak semestinya kita akan faham perkara yg sama...

Itulah sebabnya muncul ajaran sesat...

Sebenarnya setiap kali solat, kita akan berdosa...
Setiap kali kita teringat perkara lain, pikir perkara lain dlm solat... maka berhala la solat kita itu...
Tapi adakah itu bermaksud lebih baek jgn solat kalo asyik2 berdosa dan berhala....
Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan Maha Menerima Taubat....
Berhala pun berhala la... yg penting Aku Mendirikan Solat Kerana Allah Taala....
Dosa dan Pahala adalah HAK ALLAH semata2...
Hukum yg Allah turunkan adalah Halal, Haram, Harus, Wajib, Sunat, Makhruh....
Tapi byk mana dosa dan byk mana pahala, Dia yg akan tentukan...
Manusia hanya menilai dari pebuatan, tetapi manusia tidak dapat menilai dari hati...
HAnya ALlah mengetahu hati manusia...

Dan sila jgn cakap yg kalo nk khusyuk dlm solat kena bayangkan Allah berada di depan kita....
Kata2 itu sgt cetek agama...mcm budak darjah satu jer....
Dan ia sgt sesat....

Sembahyang itu bukan menyembah...
Dan yg bersembahyang itu bukan kita...
Kita hanyalah satu sarung; yg bersembahyang itu adalah Allah semata2...
Sbb tu kita kena buat juga, walaupun kita saket....

Allahualam....

Wassalam....


P/S: Memandangkan takde sape baca blog ni, dgn relaxnya aku citer kat sini... Sila jgn silap faham dan sruh aku kembali ke pangkal jalan... Kalo tak percaya pun takpe.. Takde sape marah... Ada org FIKAH dan ada org TASAWUF... Mana2 pun okey, asalkan ko pegang kpd rukun Islam dan rukun Iman...

2 comments:

  1. Huhu.. betul2!`(Eh, aku terbaca pulak entri nie :P)

    Mcm dlm entri aku aritu la, aku tulis psl benda lain tetiba muncul pulak komen yg menghentam aku seolah2 aku nie manusia takde agama... semoga Allah selamatkan org tu drpd fitnah yg timbul drpd syak wasangkanya sendiri.

    P/S: Camne nak bayangkan Allah kat depan kalo tak penah lihat Allah??? pelik aku dgn org2 berpikiran camtu...

    ReplyDelete
  2. A'ah...
    Aku tulis entry ni pun berdasarkan komen kat blog ko tu dan juga pakcik2 yg sekeliling aku yg dgn hebatnya bercerita ttg Allah...

    Bila aku tanya lebih2, last2 dia cakap aku ni muda lagi; belom bersedia... Kalo x bersedia, nape nk citer kat aku.. Ntah2 dia pn xtau jwb (cam ustaz kt U ko tu..)

    P/S: Ha.. Mmg musykil... Tetiba nk bayangkan; takkan nk byg Allah tu mcm manusia yg berdiri depan kita time solat... Sampai kiamat pun aku takkan paham...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers