Akibar Wat Keje Tak Pikir Panjang...

Salam....

Td aku nk pi bayar road-tax kat Affin bank...
Tp sebelom tu kene kuarkan duit kat MAybank dulu...
Dlm kul 12.45 pi anta Ucu ke sekolah n amik Achik dr skolah..
Pastu aku trus shoot ke Maybank...
Sbb jam baru pkul 1.30pm, so aku pun masuk la Mydin , saje2 nk window shoping

Ternampak jawatan kosong kat situ
Tetiba je aku terus pi kat Customer Service...
Minta borang jawatan kosong, isi and hantar kat dia...

Kenapa aku berbuat demikian...
Saje je sbb aku bosan...
Lagipun tak semestinya dapat...
Ramai je budak abes skolah minta keje kan...
Takkan ada can aku dapat...

Bila aku nk blah tu, adik tu panggil...
"Jap ye kak. Ikut saya."
Aku terpinga ja, "Pi mana.."
Dia pula terpinga, "Interview terus", jawabnya

Ah..... sudah...
Camne ni....
AKu tak ready....
Aku tak serius pun....
Help!

Time interview tu dia tanya simple2 je...
AKu pun wat cam orang bodo...
Bos: Minta jawatan apa...
AKu : Cashier (sbb aku terdengar staff kata cashier dh penuh. Kalo jawatan laenyg dia offer, senang la aku tolak)
Bos: Ada pengalaman sbg cashier...
Aku : TAkde (walaupun sebenarnya ada)
Bos : Okey, awak boleh mula hari Khamis...
Aku : (Terkesima... Tp berlagak cool je...)

Alamak!
Camne ni....
Order byk lagi belom siap...
Tetiba dapat kerja tanpa diduga...
Mampos!
Masuk keje kul 9am abes kul 10.30 pm.
Bila masa nk menjahit....

Jalan terbaik ialah menolak tawaran tu...
Tapi mane boleh...
Takkan nak jatuhkan maruah dgn tolak offer yg aku sendiri pohon....
Aku kan suka berlagak cool...

PAdan muka....
Takde beban, batu digalas,...

Moral of the story: Sebelom buat ape2 fikir leklok n kaji betul2 keperluan anda berbuat demikian....
KAlo tak, padan muka cam aku...

Look at the bright side: Dapat pengalaman, dapat duit sket, dpt kawan.

Look at the dark side : Kerja dari pagi sampai malam, penat, bila masa nk menjahit.

Waaaa...

Wassalam...

4 comments:

  1. Tahniah sebab dpt kerja jadi cashier kat Mydin, hahaha.....

    adehh, gelak guling2 da aku... takpe, boleh je tolak offer tu... rasanya diorg pun tak kisah sgt kalo ko tak jadi lapor diri... tapi kalau saja nak try amik pengalaman boleh jugak kan :P

    ReplyDelete
  2. Ooo..
    Gelakkan aku yer...

    Tp dorg dh amik detail aku n kuarkan letterhead buka akaun Alliance...
    Jatuh la reputasi aku kalo senyap gitu jer...

    Tp akey gak keje sebulan dua..
    Lps bosan boley la blah...
    Adoi.

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers