Lepas Tangan adalah yang TERBAEK!

Salam...


Aku baru jalan2 kat satu forum ni...
Dan ada sorang ahli post masalah adik kawan dia yg umo 12 thn asyik berdating dgn lelaki 18 tahun pastu leh plk naik moto sama2. Si abang tegur adik ia ni adik wat dek je, pastu leh plk mak marah si abang sbb bz body...


Abang tu tak suka adik dia berkawan ngn brader tu sebab brader tu cam selekeh n mat rempit kat kampung tu.. Member2 dia pun pakat ramai bwk awek time merempit. Ada ke abang yg suka tgk adik dia camtu..


Satu hari abg yg tgh bengang ni ternampak adik pmpn dia tu borak2 depan umah ngn jantan tu. Abang dia marah la. Adik plk boleh pi amik pisau nk tikam abangnya. Mak datang dan tampar abang dan panggil abang tu anak derhaka...


Si abang tak tau nk wat ape dah. Member2 abang dia la yg jadi spy duk ushar si adik tu wat ape n kat mana. Mujur member amik berat...


Aku tak tau la ape masalah mak dia yg relax je bg anak pmpn umo 12 tahun bertenggek kat atas moto yg bukan muhrim, mat rempit pulak tu...


Yg aku peliknya, ada ahli yg bg suggestion supaya si abang kuar je dari umah tu n tinggal berasingan. Apa nk jadi ngn adik n mak dia tu, biar masing2 tanggung dosa...
Bertambah pelik bila ada ahli yang bersetuju dgn tindakan itu...


Aku terkedu kejap...


Orang Melayu mmg macam ni ke...
Bil ada prob je, lari...
Ada maksiat je, lepas tangan...
Yg tau cuma mengumpat2 tapi takde inisiatif nak bg nasihat ke, dorongan ke, atau nk kembali ke pangkal jalan...


Kenapa si abang kene melepaskan tanggungjawab tu...
Bila si ayah dah tak berguna (sebab asyik kuar umah tapi tak keje. Balik2 umah minta duit kat isteri)
Si mak pulak pulun mencari wang menyara idup sampai tak terjaga anak2 ni...
Salah ke kalo si abang nk lindungi adik yg kecik lagi tu...


Aku pening la....


Tapi aku percaya...
Sebab ayah pun macam tu jugak...
Si Anjang tu selalu tak lekat kat umah, ibu slalu minta ayah nasihatkan...
Ayah cakap, "Ibu la yg nasihatkan. Ayah tak boleh. Nanti ayah bengang, ayah halau dia dari rumah. Ayah pun dah putus asa dengan dia."
See.....


Apa salah Anjang...
1. dia kuar umah awal pagi. Tak balik... Atau balik kul 4 pagi... Atau balik pagi esoknya.. Atau tak balik sampai dua tiga hari....
2. Isap rokok


Ayah buat ego ia, takmo bercakap dengan Anjang.... sampai la Anjang sendiri bercakap dengan ayah...
Anjang pulak dia dah wat salah... so takut nk cakapngn ayah... Bila tgj awayh wat dek je, Anjang lagi la wat ek sebab takot....


Dah tu... SAmpai bila nak abes...


Ayah putus asa pasai pa...
Bukan Anjang mengandungkan anak orang ke...
Bawak balik dadah ke...
Melawan cakap ibu ayah ke...
Anjang cuma tak lekat kat umah...


Tu pun dah putus asa...


Bila tgk ayah macam ni, aku lagi la takmo kawen...
Kalo suami aku mcm ayah, camne aku nk handle anak lelaki aku nanti...
Mesti aku menangis tiap hari semata2 nk lindungi anak2 sorang diri...


Memang le tanggungjawab ayah bawa balik ikan..
Tapi kalo ibu pun turun memancing sama, apa salahnya ayah pun turut mengendong anak...


Aku pun tak faham...
Patut la Allah tak bagi aku jodoh lagi...
Dia pun tau aku keliru dengan CARA MENJADI SEORANG ISTERI DAN IBU..


Wassalam....


P/S: Apa yg aku buat... Aku byk soal ngn Anjang... Cuma masalahnya aku tau bila Anjang menipu.. 
Pastu aku paksa juga cakap betul.. takmo ngaku juga... 
Ibu pun cepat2 leraikan... Padahal bila masa pulak kami gaduh... Pelik la jadi ibu ni....

4 comments:

  1. hm..masalah begini memang selalu berlaku..bukan dalam keluarga je kot, kat luar pun masa dgn kwn2..kalau nak kena hantar proposal ke apa, mulalah nak saling 'tolak menolak' depan bilik lecturer tu..

    semua tu berlaku mybe sebab suka ambil mudah juga, nak sedapkan hati kata takkan berlaku apa2..tu yg hilang rasa tanggungjwab

    ReplyDelete
  2. mmg susah nak jaga dak2 zaman sekrg...kene sll perhati2...pengaruh kawan2 mmg kuat...kena sediakan jugak kekuatan dia...klu nak kata sbb didikan keluarga pun susah jgk sbb dlm famiy...ada gak yg berjaya kan...susah mau ckp...kena rasa sendiri...

    ReplyDelete
  3. keluarga yg mengerikan... aku rasa kesian kat si abang tu sebab mendpt mak yg bangang dan adik yg gatal nak mampus camtu.

    tapi aku tak heran dgn citer camnie, sebab penah jumpa kes yg sebijik mcm si abang tu. org yg aku jumpa nie menjadi dewasa dan akhirnya putus saudara dgn keluarganya yg jahanam tu... tapi maknya yg jahat sentiasa dtg ke rumah utk membalas dendam kat anak lelakinya sehingga membunuh salah sorg cucunya... byk kali keluarga lelaki itu berpindah rumah demi mengelakkan maknya dan adik perempuannya...akhirnya maknya mati juga, tetapi keturunan adik perempuannya yg sama jahat dan sama gatal tu masih ada lagi sampai skg...

    ReplyDelete
  4. tengkoakemas: Betul tu. Padahal kalo tak bertindak, sama macam bersubahat jugak..

    Rio: Xleh salahkan sape2. Kdg2 keadaan yg mendesak dorang jd camtu. Bila iman dh tak kuat, camni la jadinya..

    Jo: Wooh.. Ada juga nenek bunuh cucu.. Ngerinya manusia.. Agaknya syaitan pun takot...

    ReplyDelete

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers