Sejarah Idop Langit yg Bosan....

Salam....

Dlm FB ada org bg aku nasihat:

base on heart..that divide by 2. external(bodyparts) and internal that is consist of 4, lust,anger,knowledge and wisdom.. all the part are assisting people either to asisst or destroying.. to control our heart update knowledge n wisdom.. thats will control lust n anger..


what u need is wisdom...only human have been created with special gift frm the Creator...use that and combine with knowledge..




So aku cari la maksud WISDOM yg sebenar:


Wisdom: the ability or result of an ability to think and act utilizingknowledge, experience, understanding, common sense, andinsight


Tiba2 aku teringat balik....


Time umo 12 tahun aku dh bergaul dgn org dewasa... Aku rasa malu nk main kejar2 n ketawa kuat2 sbb aku rasa ia sangat tak matang... Mungkin sbb aku anak sulung dan cucu sulung kedua2 belah ibu dan ayah buat aku tak biasa menjadi kanak2...


Zaman skolah pun aku straight to the point... Kalo member2 sindir aku atau bergurau, aku selalu amik serius... Sebenarnya aku sendiri tak paham kenapa dorg bergurau perkara camtu, sebab takde reason pun utk bergurau...


Sepanjang proses membesar pun, aku menjadi seorang yg anti-sosial.. Kerana bg aku bersosial adalah sangat memenatkan... Kene jaga ati org, kene gelak ngn lawak org yg tak lawak pn, kene puji2 org, kene tolong org menipu dan meniru... Sangat leceh... Paling leceh bila kene tunggu org... Kalo tak wat semua tu, takleh rehat sama... Mmg tak best....


Aku lebey suka abeskan masa baca buku, novel kanak2 Enyd Blyton dan Dragon Ball. Aku lebey suka melukis dan menulis. Aku lebey suka menonton Discovery Channel dan tgk kartun petang... 


Beriadah dan aktiviti berpasukan adalah yg paling aku benci... Nak2 bola jaring.. Adoi, benci sungguh.. Nama bola jaring pun aku benci...


Seingat aku la kan, sampai sekarang pun otak aku proses ayat secara direct.. Maksudnya kalo org menyindir aku, atau bg ayat kias2 atau double meaning; aku jadi tak faham.. Camtu juga bila org cakap byk sangat dan belit2.. AKu pun jadi tak faham jugak... Yg paling tak faham ialah kenapa tak cakap direct je, kan senang....


Camtu juga aku sensitif dgn perkataan yg hampir seerti tp berlainan maksud. Mcam perkataan "suruh" dan "minta". Contohnya, pakwe lama aku penah cakap, "nnti dah kawen, saya suruh awak masak tau." Kata2 tu buat aku bengang.
"Suruh.... Awak nak suruh saya masak..." aku tanya ngn muka singa...
"Bukan suruh.. Saya nk mintak awak masak. Awak ni susah la..." pastu pakwe aku tinggalkan aku sbb penat atur ayat supaya makna ayat tersebut sampai kepada aku dgn jelas.. Sian dia...


Time sekolah juga, aku jadi satu objek utk disaingi oleh classmates yg bijak2 la... Sbb aku ni senyap je; tetiba dpt markah paling tinggi. Especially Science dan Karangan...Mathematic tak la, sbb budak Cina lagi terer kan... Aku paling bagus dlm ujian subjektif, sbb tak reti hentam keromo... Kalo tak tau jawab, aku biar je kosong, tapi masih dapat A sbb jawapan yg laen fullmarks...


Aku juga jadi objek utk dirujuk, sbb aku reti explen topik2 science, especially biology yg byk sgt relate2nyer... Nk2 yg bab2 jantung, buah pinggang dan DNA yg rumit sgt nk paham tu.. Bg aku tak rumit.. Lagi rumit fizik dan kimia.. Biology byk common sence dan senang nk faham.. Aku selalu je bersungguh2 ajar dorg topik2 yg susah nk faham tu... Sedeynyer, bila aku dtg kpd dorg semula utk ajar topik yg aku tak paham, dorg takmo ajar dgn alasan dorg pun tak paham.. Tp boleh plk dpt A...


Hmmmm... Aku sgt tak faham kenapa dorg wat aku camtu...
Mungkin sbb aku hodoh kot....


Tp bila dikaji balik, satu sebab kenapa aku ni tak disukai ramai utk dijadikan kawan ialah kerana cara pecakapan aku... Mungkin sbb aku cakap direct je tanpa perasaan buat dorg rasa offended... Aku suka guna ayat2 aktif dan straight to the point.. Tak reti la nk kias2.. Lagipun dorg yg minta pendapat kan.. Penat aku... Walhal, walaupun ayat2 aku tu cam kasar je, tapi aku tak maksudkan nk marah org ke apa ke.. Dah ni style aku nk wat camne.. AKu pun senang ngn gaya ni....


Tapi aku sensitif dgn perubahan mood dan air muka org.. Aku tau tgk org yg berpura2 atau menipu.. AKu tau org tu cakap betul ke tak... Sebab tu aku selalu menyampah kat org.. Nak2 org yg menipu je memanjang.... Dorg tak penat ke menipu.. Pelik aku....


Situasi2 tersebut buat aku rasa benci sgt pada sekolah... Tp tak penah pulak terpikir taknak pi skolah atau nk ponteng.. Sebabnya iu adalah kewajipan aku sbg student kan...


Time umo aku 23 tahun, aku dah buat 2 doa yg sangat besar....


1. Aku nk lupakan segala2nya...
2. AKu nk jadi simple minded...


Dan sekarang, doa tu dimakbulkan....


Aku dah tak igt dh kawan2 skolah atau guru2 skolah aku....
Dah tak igt peristiwa pahit atau manis kat sekolah...
Aku pun tak igt dh pengalaman baek atau buruk...


Tp dasyat la jugak especially time interview kan; dorg tanya pengalaman kerja; sumpah aku dah lupa... Mula la duk terkial2 nk igt balik, pastu apa lgi tak dpt kerja la jawabnya... Hahahaha.... But i dun give a damn about it anymore....


Time interview ng Metro aritu pun dorg tanya,
"Sebelom ni keje kat mana."
"Dh berapa interview pernah pegi"
"Kenapa tak cari keje"
"Tak rasa rugi ke belajar tinggi2 pastu tak keje bagus2"


Aku tak dapat jawab pun...
Sbb aku dh tak ingat dah jawapan bg semua tu...
It's a good thing though...


Terlalu byk memori buat aku teringat2 dan saket ati watpe kan...
Dah lupa, senang sket nk bernafas...




Dan la ni pun aku jadi ignorance...
Antonym bg wisdom...


Sebenarnya bukan begitu...
Aku lebey suka org igt aku ni bodo dan tak tau ape2 supaya aku bole jalan dgn tenang tanpa dpedulikan... 
Kalo kte ni nmpak bijak dan outstanding; org2 yg jahat ni akan target utk jatuhkan kte dan ganggu idop kte.. Dorg akan datang sbg "kawan" dan bg racun2... Pastu racun tu pun kte akan tersebarkan kpd jiran2... Dan last2 kte yg dituduh sbg penyebar racun dan time tu jatuh la kite kalo tak kuat... 


Tu la pengalaman ayah aku selama ni...
Ayah is a very wise-man...
Aku dah nampak sebiji2 turutan tu; dan takkan bg ruang kpd para parasit ni hinggap walau kat tahi aku sekalipun...


Berlagak cam tak tau ape2 dan bodo adalah salah satu jalan yg baek..
Walaupn dorg gelakkan aku sbb aku tak paham bahasa...
Dan anggap aku koman...
Atau jadikan aku target utk dipermainkan...
Huhuu.. Nk mempermainkan aku yer..
Aku permainkan ko balik, padan muka....


Baazigar, mein Baazigar....


Wassalam....

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
LilySlim Weight loss tickers
LilySlim Weight loss tickers